Jos oli Valtteri Bottas happamana McLaren-tallin toiminnasta perjantain harjoituksissa nähdyn varikkosuorapyörähdyksen jälkeen, samaa voi sanoa Mercedes-pomo Toto Wolffista.
LUE MYÖS: Huijaako Red Bullin moottorivalmistaja? Mercedes-pomo Toto Wolff sivaltaa: "Aika outoa"
LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Saako Valtteri Bottas heittää rengasennustukset romukoppaan? Sää saattaa tuoda mausteensa Steiermarkin GP-lähtöön
Bottas menetti autonsa hallinnan ampaistuaan varikkoruudusta matkaan kakkosvaihteella. Bottas kertoi testanneensa liikkeelllelähtöä kakkosvaihteella, koska Lewis Hamilton menetti viikko sitten ajetussa Ranskan GP:ssä aikaa, kun hänen takarenkaansa sutivat vastaavassa tilanteessa ja tämä osaltaan maksoi Hamiltonille kisan kärkipaikan.
McLarenin mekaanikot auttoivat Bottaksen jatkamaan matkaa, mutta samaan aikaan tallin varikkomuuri raportoi FIAn kilpailunjohtajalle Michael Masille kyseessä olleen potentiaalisen vaaratilanteen. Tämän vuoksi Bottas sai myöhemmin kolmen lähtöruudun rangaistuksen, joka pudotti hänet aika-ajojen kakkossijalta viidenteen lähtöruutuun.
– Muut tiimit tietysti etsivät tilaisuutta valittaa jostain; että se on vaarallista ja niin edelleen, jotta me saisimme rangaistuksen. Niin se menee. Kaikki yrittävät koko ajan kettuilla toisille tässä lajissa, Bottas sanoi aika-ajojen jälkeen ja viittasi McLarenin toimintaan.
Wolff jatkoi myöhemmin samalla linjalla.
– On erittäin viihdyttävää, miten nopeasti jotkut urheilujohtajat ottavat yhteyttä Masiin ja maalailevat maailmanloppua. On hyvä, että tämä tallien ja FIAn välisen kanavan viestintä on nykyään julkista, niin voimme kaikki nauraa, Wolff puhisi -sivuston mukaan.
Wolff myöntää, että tilanteessa oli vaaran elementit, mutta hänen mielestään tuomariston olisi pitänyt ottaa päätöksessään huomioon suomalaiskuskin ajohistoria. Bottakselle lähtöruuturangaistuksen lisäksi langetetut kaksi rangaistuspistettä olivat hänen ensimmäiset viimeisten 12 kuukauden aikana.
– Minulta riittää myös ymmärrystä rangaistukselle, mutta se on silti mielestäni kova, etenkin Valtterin kaltaista kuljettajaa kohtaan. Hän oli selityksessään erittäin reilu ja suorasukainen. Kuka tahansa muu olisi keksinyt jonkun selityksen. Hän myönsi yrittäneensä optimoida liikkeellelähtöä varikkoruudusta ja menettäneensä auton hallinnan.
– Varikolla pitäisi olla vähän enemmän samanlaista suoraselkäisyyttä kuin Valtterilla – myös heillä, jotka painavat nopeasti nappia ja ruikuttavat kaikista muista.