Alkaako ranskalaisjätti nähdä vihdoin valoa tunnelin päässä? Renault'n F1-taaperrukseen kätkeytyy merkittävä uhkakuva: "Tässä ajetaan muustakin kuin MM-pisteistä"

16.1.46840265
imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 09.03.2020 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Renault.

Renault F1 Team

Kauden 2020 kuljettajat: Daniel Ricciardo (3), Esteban Ocon (31)
Tallipäällikkö: Cyril Abiteboul
Moottori: Renault
Debyytti MM-sarjassa: 1977
Valmistajien MM-tittelit: 2
Kuljettajien MM-tittelit: 2
Kisavoitot: 35
Sijoitus 2019: 5:s

Renault palasi tehdastalliksi kaudelle 2016, ja historian saatossa menestyksekkäästi F1-radoilla kilpailleella ranskalaisvalmistajalla oli pahat mielessään.

Enstonen-tehtaalla luotiin kuusivuotissuunnitelma, jonka pitäisi huipentua siihen, että kun säännöt menevät kaudella 2021 uusiksi, Renault on valmis taistelemaan MM-tittelistä niin kuljettajien kuin valmistajienkin puolella.

Neljä ensimmäistä askelta ovat kuitenkin olleet haparoivia. Nousujohteisesta trendistä huolimatta Renault ei ole päässyt asettamiinsa tavoitteisiin, ja mestaruustaistelu kaudella 2021 tuntuu tässä vaiheessa täysin utopistiselta ajatukselta.

2016 Renault oli valmistajien MM-sarjassa yhdeksäs, 2017 kuudes, 2018 neljäs ja viime kaudella viides.

Kuljettajista menestys ei ainakaan viime kaudella jäänyt kiinni. Nico Hülkenbergin rinnalle hankittiin Red Bullilta isolla rahalla seitsenkertainen GP-voittaja Daniel Ricciardo, mutta kumpikaan ei päässyt edes palkintokorokkeelle.

Pian alkavalle kaudelle Ricciardo sai rinnalleen Mercedeksen kolmoskuljettajan paikalta talliin saapuneen Esteban Oconin. Myös teknisellä puolella on tapahtunut muutoksia.

– Siellä on ovet käynyt. Nick Chester, tekninen johtaja, sai lähteä. Pat Fry tuli tilalle. Jää nähtäväksi, onko vaihdos vaikuttanut autoon mitenkään ja onko ehditty tehdä mitään sellaista, että se saataisiin paremmaksi. Testeissä oli ihan ok suorittamista, mutta keskikasti on niin tiukka, että Australiassa vasta nähdään, missä mennään, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.

LUE MYÖS: F1-tähti varoittelee uutta tallitoveriaan: "Toistemme päiden irti repiminen ei ole oikea tapa"

Kovin suuria odotuksia talliin ei kannata kohdistaa, ainakaan mikäli Renault'n taustalla vaikuttavan nelinkertaisen maailmanmestarin Alain Prostin puheisiin on luottaminen. Prostin mukaan edes talli itse ei odota itseltään oikein mitään.

Maltillisiin odotuksiin sisältyy kuitenkin aiheellinen huoli tallin tulevaisuudesta. Renault'n yhteydessä on tämän tästä puhuttu siitä, että ranskalaisten veronmaksajien rahoilla tuettu yhtiö ei välttämättä katsele kovin kauan sitä, miten F1-projektiin käytetyt sadat miljoonat eurot eivät tuota mitään.

– Tulevaisuus on auki. Tässä ajetaan muustakin kuin MM-pisteistä. Kaikki F1-jännärit toivoo, että Renault'n johtokunnalla riittäisi malttia katsoa tämä kausi loppuun ja keskittyä myös kauteen 2021. Kun puhtaalta pöydältä lähdetään, se on kokonaan uusi mahdollisuus tälle organisaatiolle, C Moren selostaja Niki Juusela sanoo.

Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Juuselan ja Oikarisen Renault-keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Muut jo julkaistut talliesittelyt

AlphaTauri

Racing Point

Alfa Romeo

Haas

Williams

Tuoreimmat aiheesta

F1