Alfa Romeon tilanteeseen kohdistuu huolestuttavia epäilyksiä – Kimi Räikkösen kannalta yksi asia ylitse muiden: "Se on se suuri kysymysmerkki"

10.10568260aa
/All Over Press
Julkaistu 08.03.2020 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Alfa Romeo.

Alfa Romeo Racing ORLEN

Kauden 2020 kuljettajat: Kimi Räikkönen (7), Antonio Giovinazzi (99)
Tallipäällikkö: Frederic Vasseur
Moottori: Ferrari
Debyytti MM-sarjassa: 1993
Valmistajien MM-tittelit: –
Kuljettajien MM-tittelit: –
Kisavoitot: 1
Sijoitus 2019: 8:s

Frederic Vasseurin johtamaan talliin kohdistuu Suomessa taas tallin kokoa suurempi huomio, ajaahan sen toista C39-autoa Kimi Räikkönen. Vuoden 2007 maailmanmestari saa tälläkin kaudella rinnalleen italialaisen Antonio Giovinazzin.

Alfa Romeo jäi viime vuonna valmistajien MM-sarjan kahdeksannelle sijalle. Tallin 57 pisteestä valtaosa (43) tuli Räikkösen, 40, suorituksilla, mutta ensimmäisen täyden kautensa ajanut Giovinazzi, 26, paransi kilpailu kilpailulta kauden loppua kohden.

Samaa ei voi sanoa koko tallista.

Räikkönen oli kesätauon alkaessa MM-pisteissä kahdeksantena, ja Alfa Romeo taisteli jopa valmistajien MM-sarjan viidennestä sijasta. Syyskaudella kehityskäyrä osoitti kuitenkin väärään suuntaan, ja Räikkönen jäi ensimmäisen kerran urallaan pisteittä peräti seitsemässä kilpailussa peräjälkeen.

LUE MYÖS: Ex-mekaanikko nimeää Kimi Räikkösen yhdeksi turhauttavimmista työkavereista – liika hauskanpito kostautui: "Kimi ei ole tehnyt niin"

Uuden kauden, mahdollisesti Räikkösen uran viimeisen, alkaessa ilmassa on taas paljon kysymysmerkkejä.

– Testeissä juttelin muutaman kokeneen lehtimiehen kanssa, sellaisten, joilla on yli 500 GP:tä vyöllä. Heidän arvionsa Alfasta oli "shit", C Moren F1-selostaja Niki Juusela heittää.

– Totuus on, että Alfalla on haasteita edessä. Niin kuin viime vuonna nähtiin, miten pitkälle alkukauden voima jaksaa kantaa? Miten pitkälle Alfa pystyy kehittämään autoa? Missä vaiheessa resurssit loppuvat, ja missä vaiheessa ne on pakko siirtää seuraavan kauden autoon? Se on se suuri kysymysmerkki, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen komppaa.

Se, mihin suuntaan kehityskäyrä osoittaa, vaikuttaa väistämättä myös siihen, miten mielekkääksi Räikkönen kokee harrastuksensa, kuten hän itse Netflixin F1-sarjan tuoreella kaudella työstään puhuu.

– Jos tiedetään, että alkukausi on vaikea mutta auto saadaan paremmaksi, se lisää kuljettajasta riippumatta motivaatiota. Mutta jos lähdetään huonolla autolla, eikä sitä pystytä kehittämään, se on erittäin vaikeaa. Siinä vaiheessa koetellaan kaikkien kuljettajien motivaatiota, Oikarinen sanoo.

Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Juuselan ja Oikarisen Alfa Romeo -keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Muut jo julkaistut talliesittelyt

Haas

Williams

Tuoreimmat aiheesta

F1