MTV Urheilu käy läpi kaikkien tallien asetelmat uuden F1-kauden kynnyksellä. Tässä jutussa vuorossa on Mercedes.
Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Kauden 2020 kuljettajat: Lewis Hamilton (44), Valtteri Bottas (77)
Tallipäällikkö: Toto Wolff
Moottori: Mercedes
Debyytti MM-sarjassa: 1954
Valmistajien MM-tittelit: 6
Kuljettajien MM-tittelit: 8
Kisavoitot: 102
Sijoitus 2019: 1:s
Kuusi vuotta, 12 F1-maailmanmestaruutta.
Mercedeksen saldo vuonna 2014 alkaneella hybridiaikakaudella on historiallisen kova. Vastaavaan putkeen ei ole kyennyt MM-sarjan 70-vuotisen historian aikana kukaan muu.
Mutta Toto Wolffin johtamien joukkojen maha on kaikkea muuta kuin täynnä. Tästä kertoo talvitesteissä paljastunut DAS-järjestelmä, jolla Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas pystyvät muuttamaan etupyörien aurauskulmaa.
Toistaiseksi on vielä epäselvää, missä ja miten Mercedes järjestelmänsä käyttää – tai onko se edes sääntöjen mukainen – mutta tällainen innovaatio on jo nyt, ennen ainuttakaan ajettua osakilpailua lähettänyt yhdeksälle muulle tehtaalle selkeän viestin: tervetuloa koettamaan, täältä kyllä pesee.
Eikä DAS suinkaan ole ainut uusi yksityiskohta W11-autossa.
– Kaikki ne yksityiskohdat, joita viime vuonna ihailtiin, ovat menneet taas muutaman askeleen eteenpäin. Auto on upea kokonaisuus, ja testeissä radan varressa silmiinpistävää oli pito, aerodynaaminen toimivuus ja se, miten hienosti auto meni, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen luettelee.
Mercedes on saavuttanut kuuden viime kauden aikana ajettuina 121 GP-viikonloppuna huimat 94 paalupaikkaa ja 89 voittoa. Mikään ei viittaa siihen, että menestysvuodet olisivat ohi, mutta todennäköistä on, ettei ykkössijoja pulppua enää ihan samaan tahtiin kuin ennen.
Jos mahdollisia heikkouksia haetaan, niitä ei ole montaa, mutta ne saattavat olla sitäkin ratkaisevampia.
Mercedeksellä oli talvitesteissä pieniä ongelmia moottoreidensa luotettavuuden kanssa, tosin niistäkin huolimatta Hamilton ja Bottas saivat kuuden testipäivän aikana kasaan enemmän kierroksia (903) kuin yksikään toinen talli.
– Talli itse on ilmoittanut, että moottorin käyttölämpötila on korkeampi kuin viime vuonna. Tämä tarkoittaa sitä, että jäähdyttimet voivat olla aiempaa pienempiä. Sitä kautta saadaan parempi aerodynaaminen suorituskyky, mutta riskinä on luotettavuus. Tuleeko tätä kautta lisää ongelmia? Ne eivät välttämättä tule kauden alussa, mutta jos kesken kauden pitää ottaa ylimääräisiä voimanlähteitä käyttöön, se on totta kai ongelma, jos tulee lähtöruuturangaistuksia. Ne voivat nousta yllättävän isoon rooliin loppukaudesta.
Formula ykkösten Australian GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan perjantaina 13. maaliskuuta, kisa on edessä sunnuntaina 15. maaliskuuta. C More esittää kaikki ajotapahtumat. Niki Juuselan ja Ossi Oikarisen Mercedes-keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.