Yhdysvaltalainen moottoriurheiluvaikuttaja Michael Andretti on hakenut lupaa oman F1-tallin perustamiselle kaudesta 2024 alkaen. Andretti on Mario-isänsä mukaan aloittanut jo yhteistyön moottoritoimittajan kanssa.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton kommentoi kohukisan tapahtumia ensimmäisen kerran – latasi kovaa tekstiä tulevasta
Mikäli Andrettin hakemus hyväksytään, hänen Andertti Global -nimellä kulkevasta tallistaan tulisi F1-sarjan kolmas yhdysvaltalaisomisteinen talli Haasin ja Williamsin rinnalle.
– Hänellä on resurssit kunnossa, ja hänen hakemuksensa täyttää kaikki vaatimukset. Hän odottaa FIAn päätöstä, vuoden 1978 F1-mestari Mario Andretti kirjoitti perjantaina Twitterissä.
Mario Andretti kertoo Indianapolis Star -lehden haastattelussa, että uuden tallin päämaja olisi Englannissa mutta autot rakennetaan Indianapolisissa. Sopimus voimayksiköistä on jo olemassa, mutta Mario Andretti kieltäytyy nimeämästä kumppania.
– Jos heidät hyväksytään 10 muun tallin rinnalle, he ovat valmiita aloittamaan kaiken seuraavana päivänä. Asiassa ollaan pitkällä.
Michael Andretti tunnetaan entisenä IndyCar-mestarina, joka ajoi 1990-luvulla lyhyen pätkän myös F1:ssä. Viime kaudella hän neuvotteli Alfa Romeon F1-tallin ostamisesta, mutta neuvottelut eivät johtaneet hänen kannaltaan toivottuun lopputulokseen.
Tätä nykyä Andretti pyörittää omaa talliaan muun muassa IndyCarissa, Formula E:ssä ja Extreme E:ssä. Suunnitelmat oman F1-tallin hankkimiseksi tai perustamiseksi ovat tulleet ilmi sen jälkeen, kun F1-sarjan suosion on kerrottu kasvaneen räjähdysmäisesti Yhdysvalloissa.
Yhdysvalloissa ajetaan seuraavien viiden vuoden aikana vähintään kaksi osakilpailua vuosittain; yksi Miamissa, toinen Austinissa. Ensimmäinen Miamin GP ajetaan 8. toukokuuta, ja kisajärjestäjän kanssa tehty sopimus on 10-vuotinen. Myös Las Vegasissa ajettavasta F1-osakilpailusta on keskusteltu.
F1:n suosiosta Yhdysvalloissa kertoo myös se, että lajiin on liittynyt viime vuosina yhä enemmän yhdysvaltalaisia yrityksiä esimerkiksi tallien yhteistyökumppaneina.
Uusien tallien kanssa F1:llä on kuitenkin ollut jo pidempään vaikeaa. Lotus Racing, HRT ja Virgin Racing tulivat mukaan kaudelle 2010, mutta kaikki kolme projektia epäonnistuivat, eikä mainittavaa menestystäkään tullut. Haas on ollut F1:ssä mukana vuodesta 2016, mutta varsinkin viime vuodet ovat olleet tallille äärimmäisen vaikeita.
F1:ssä otettiin viime kaudella käyttöön kulukatto ensimmäisen kerran historiassa. Tällä kaudella kulukatto on 140 miljoonaa dollaria, ja ensi vuodeksi se laskee 135 miljoonaan.
Uusilta talleilta veloitetaan 200 miljoonan dollarin liittymismaksu.