Uusi Formula 1 -kausi tuo aina mukanaan suuren määrän uudistuksia. Tämän kauden ehdottomasti näkyvin muutos on kuljettajien päätä suojaava Halo-turvakaari.
Video: Sääntömuutokset C Moren F1-asiantuntijan Ossi Oikarisen analysoinnissa.
Mitä kaikkia muita muutoksia F1-sarjassa on kaudella 2018? Tässä niistä tärkeimmät:
Halo-turvakaari
Kauden 2018 näkyvin ja yksi kiistellyimmistä muutoksista. Halon on tarkoitus suojata kuljettajia esimerkiksi irronneilta radalla lentäviltä renkailta tai romulta. Vuonna 2009 F2-kuljettaja Henry Surtees kuoli kesken kilpailun, kun irtorengas osui hänen kypäräänsä kovassa vauhdissa. Halo olisi myös mahdollisesti estänyt Felipe Massan onnettomuuden Unkarissa samana vuonna. Tuolloin Massan kypärään osui jousi aiheuttaen hänelle vakavia päävammoja.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 02.55 ja 06.55
Lauantai: Harjoitukset klo 04.55, aika-ajo klo 07.55
Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Halo on valmistettu titaanista ja se painaa noin seitsemän kiloa, mikä tekee siitä F1-auton vahvimman osan. Halo on suunniteltu kestämään kaksikerroksisen bussin verran painoa. Se on myös vaatinut talleilta erilaista painonjakauman suunnittelua autoissa.
Tilanteissa, joissa auto jää kolarin jälkeen ylösalaisin, Halon on tarkoitus kannatella autoa siten, että kuljettajalla on enemmän tilaa ryömiä autosta ulos.
Mercedeksen johtoon kuuluva Toto Wolff on kritisoinut Haloa sanomalla, että sahaisi sen irti jos voisi ja että F1-sarjan täytyisi keksiä esteettisesti kauniimpi ratkaisu kuljettajien suojaamiseksi.
Halosta lisää tässä uutisessa.
Renkaat pehmentyneet – kuivan kelin rengasseoksia seitsemän
F1-rengasvalmistaja Pirellin renkaat ovat tällä kaudella asteen pehmeämpiä kuin viime kaudella. Sen lisäksi kuivan kelin seosten valikoima on lisääntynyt viidestä seitsemään. Uusina seoksina ovat superkova (oranssi) ja hyperpehmeä (pinkki). Muut rengasseokset ovat ultrapehmeä (violetti), superpehmeä (punainen), pehmeä (keltainen), keskikova (valkoinen) ja kova (sininen).
Pirelli sai viime kaudella runsaasti kritiikkiä liian konservatiivisista rengasvalinnoista kisaviikonloppuina. Liian usein nähtiin yhden pysähdyksen kilpailuja, jonka vuoksi ohituksia ja taktikointia nähtiin entistä vähemmän. Pirelli on ilmoittanut tavoitteekseen mahdollisimman monta kahden pysähdyksen kilpailua tälle kaudelle.
Ranskan ja Saksan GP:t palaavat kalenteriin, Malesia poistuu – kesällä viisi kisaa kuuteen viikkoon
Ranskan ja Saksan GP:t palaavat täksi kaudeksi F1-kalenteriin samalla kun Malesian GP poistuu. Se tarkoittaa sitä, että kauden aikana ajetaan vuoden 2016 tapaan 21 osakilpailua.
Ranskan GP palaa kalenteriin kymmenen vuoden tauon jälkeen Magny-Coursin sijasta Paul Ricardin radalle. Viimeksi Paul Ricardissa ajettiin F1-kisa vuonna 1990. Tuolloin voittajaksi ajoi kotiyleisön suursuosikki Alain Prost. Edellisessä Ranskan GP:ssä 2008 Kimi Räikkönen ajoi paalulle Massan viedessä voiton. Ranskan GP ajetaan 24. kesäkuuta.
Saksan GP ajetaan vuoden tauon jälkeen jälleen Hockenheimin radalla. Saksan GP olisi tarkoitus ajaa vuorotellen Hockenheimin ja Nürburgringin radalla, mutta jälkimmäinen on sen verran suurissa talousvaikeuksissa, että kaksi edellistä kertaa ovat jääneet väliin. Edellisen Saksan GP:n voittoon kaudella 2016 ajoi Lewis Hamilton.
Vuodesta 1999 lähtien F1-kalenterissa ollut Malesian GP vetäytyi pois kalenterista vedoten liian kalliisiin kuluihin sekä vähentyneeseen lipunmyyntiin. Malesian GP:n näyttämö Sepangissa tullaan suomalaisittain muistamaan Räikkösen uran ensimmäisestä voitosta kaudella 2003.
Kesällä nähdään ennennäkemätön kilpailuruuhka, kun kuuteen viikkoon ajetaan viisi osakilpailua. Ranskan, Itävallan ja Ison-Britannian GP:t ajetaan peräkkäisinä viikonloppuina ja viikon tauon jälkeen Saksan ja Unkarin GP:t yhteen putkeen ennen kuukauden kesätaukoa.
Kausi alkaa tuttuun tapaan Australiasta tämän viikon sunnuntaina ja päättyy Abu Dhabiin 25. marraskuuta.
McLaren vaihtaa Hondan Renault'n moottoreihin, Toro Rosso päinvastoin
McLarenin tuskallinen yhteistyö moottorivalmistaja Hondan kanssa päättyi viime kauteen. Lukuisten teknisten ongelmien sävyttämien kausien jälkeen McLarenin autoissa jylläävät tällä kaudella Renault'n hybridimoottorit. Ainakaan talvitestit eivät sujuneet odotusten mukaan, vaan tekniset ongelmat jatkuivat, vaikka McLaren vakuuttaakin, että ongelmat ovat Australiaan mennessä ratkottu.
Hondan jättäessä McLarenin Toro Rosso tarttui tilaisuuteen ja ajaa tällä kaudella japanilaisvalmistajan moottoreilla. Toro Rosson ja Renault'n välit kuumenivat viime kauden lopussa, kun Toro Rosso syytti ranskalaisvalmistajaa lukuisista moottoriongelmista. Renault taisteli tuolloin Toro Rossoa vastaan valmistajien sarjan kuudennesta sijasta, jonka Renault lopulta nappasikin itselleen. Testien perusteella Honda on toiminut todella hyvin Toro Rosson autossa ja tallilla on kaikki mahdollisuudet taistella hyvistä pistesijoista ainakin alkukaudella.
Charles Leclerc ja Sergei Sirotkin lähtöruudukon uudet kasvot
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kaudella 2018 F1-debyyttinsä tekevät Alfa Romeo Sauberin Charles Leclerc ja Williamsin Sergei Sirotkin. Myös Toro Rosso -kuskit Pierre Gasly ja Brendon Hartley aloittavat uransa ensimmäisen täyden kauden, mutta debytoivat jo viime kauden loppupuoliskolla.
20-vuotias Leclerc on historian kolmas monacolainen F1-kuljettaja Louis Chiron ja Olivier Berettan jälkeen. Leclerc kuuluu Ferrarin nuorten kuljettajien ohjelmaan ja häntä pidetään yhtenä tulevaisuuden huippunimistä. Meriitit puhuvat nuorukaisen puolesta. Hän on ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut sekä GP3- että F2-mestaruudet (edeltäjä GP2). Leclerc saavutti molemmat vieläpä peräkkäisinä vuosina, 2016 ja 2017. Leclerc ajoi jo viime kaudella perjantaiharjoituksia Sauberin autolla.
Sirotkin, 22, on puolestaan historian kolmas venäläinen F1-kuski. Hänellä on kokemusta Sauberin ja Renault'n ratista F1-viikonloppujen perjantaiharjoituksista. Sen lisäksi Sirotkin sijoittui kausina 2015 ja 2016 kolmanneksi GP2-sarjassa keräten samalla kolme osakilpailuvoittoa. Sirotkinin tukena on KHL-seura Jokereiden omistajiin kuuluvan Boris Rotenbergin omistama SMP-pankki, jonka rahojen avustuksella ajopaikka Williamsilta irtosi.
Felipe Massa lopetti (tällä kertaa lopullisesti) F1-uransa – F1-kauteen ilman brassikuskeja edellisen kerran 1970
Obrigado, Felipe!
Massan piti jättää jäähyväiset F1-sarjalle jo kauden 2016 lopussa, mutta Nico Rosbergin äkillinen lopettamispäätös ja sitä seurannut Valtteri Bottaksen siirto Rosbergin tilalle toi Massan vielä viime kaudeksi takaisin F1-varikolle Williamsin rattiin. Massa ajoikin kunniakkaasti ja päihitti tulokaskauttaan ajaneen Lance Strollin kolmella pisteellä, vaikka Stroll saavuttikin Williamsin kauden ainoan palkintopallisijan Azerbaidzhanissa.
Vaikka Massa hävisikin kauden 2008 maailmanmestaruuden ikimuistoisesti vain pisteen erolla Lewis Hamiltonille, on brassin CV silti komeaa luettavaa, josta moni kuljettaja voi vain haaveilla: 11 osakilpailuvoittoa, 16 paalupaikkaa ja 41 palkintokorokesijoitusta.
Brasilialaisten osalta tilanne on hälyttävä. Edellisen kerran F1-kauteen lähdettiin ilman brasilialaisia kuskeja vuonna 1970. Tällä hetkellä esimerkiksi Ferrarin kuljettaja-akatemiassa on kaksi brasilialaiskuskia, Enzo Fittipaldi (F1-maailmanmestari Emerson Fittipaldin pojanpoika) ja Gianluca Petecof. F2-sarjassa ajaa tällä kaudella yksi brasilialainen, Sergio Sette Camara. Kenties joku näistä kolmesta brassista nousee F1-sarjaan lähivuosina.
Voimayksikön osia on käytössä vain kolme kappaletta neljän sijaan
Kun vielä viime kaudella eri voimayksikön osia sai käyttää neljää eri kappaletta, on täksi kaudeksi tuo määrä vähennetty kolmeen. Se tarkoittaa sitä, että neljännestä tietyn osan käyttöönotosta tulee tuttuun tapaan kymmenen lähtöruudun rangaistus. Renault ja Honda ovat jo kertoneet aikomuksensa ottaa lähtöruuturangaistuksia kehittäessään moottoria, kun esimerkiksi Mercedes on todennut, että tämä sääntömuutos ei tule aiheuttamaan sen tehdas- ja asiakastalleille mitään päänvaivaa.
Uusi sääntö tarkoittaa käytännössä sitä, että yhden voimayksikön osan on kestettävä seitsemän kilpailua.
Varikkotytöt korvataan "varikkolapsilla"
Varikkotyttöjä Austinissa viime kaudella.
Perinteisiä varikkotyttöjä ei nähdä enää tällä kaudella pitelemässä kuljettajan nimikylttiä lähtöruudukossa, vaan F1-sarjan omistaja Liberty Media päätti korvata tytöt "varikkolapsilla". Lapset tulevat samasta maasta missä kilpailu järjestetään ja ovat nuoria karting-kuskeja. Liberty Median mukaan tämä antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden lapsille nähdä idolinsa lähietäisyydeltä hetki ennen starttia.
Liberty Median uusi linjaus on saanut muun muassa F1-sarjan entiseltä pomolta Bernie Ecclestonelta ja Mercedeksen F1-tallin johtoon kuuluvalta Niki Laudalta ankaraa kritiikkiä. Ecclestonen mukaan tytöt olivat osa show'ta ja Laudan mukaan päätös on naisia vastaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.