Span radan alkupäässä sijaitseva Eau Rouge–Raidillon -mutkayhdistelmä on yksi F1-sarjan ikonisimmista paikoista. Yleensä mutkayhdistelmää ihastellaan, mutta tänä viikonloppuna sitä on myös kritisoitu.
LUE MYÖS: Lähde: Valtteri Bottaksen ensi kauden kohtalo on varmistunut – suomalaisen tavannut valokuvaaja kuuli mielenkiintoista tietoa
LUE MYÖS: Toto Wolff myönsi avoimesti, miksi Valtteri Bottaksen Mercedes-paikka on vaarassa – "Sukupolvenvaihdos"
Ylämäkeen nouseva, vasemmalle ja heti perään oikealle kääntyvien mutkien yhdistelmä on tunnetusti paikka, joka erottaa jyvät akanoista. Autosta ja kuljettajasta riippuen sen voi ajaa kaasu pohjassa, mutta pienikin virhe tai muu ongelma kostautuu raskaasti.
Kaksi vuotta sitten tämä nähtiin pahimmalla mahdollisella tavalla, kun F2-kisassa sattunut joukkokolari mutkayhdistelmän ja Kemmelin suoran välissä johti nuoren ranskalaiskuljettajan Anthoine Hubertin kuolemaan.
Hieman vastaava tilanne sattui elokuun alussa Span 24 tunnin kilpailussa, mutta tuolloin kaikki selvisivät eriasteisilla vammoilla.
Perjantaina samaisessa paikassa rytisi W Series -sarjan aika-ajoissa, jotka ajettiin sateen kastelemalla radalla. Kuuden kuljettajan joukkokolarista jaettiin hurjaa videomateriaalia, mutta ensimmäisten tietojen perusteella kaikki kuljettajat ovat kunnossa – tosin heistä kaksi lennätettiin läheiseen sairaalaan tarkastettavaksi.
Vain hetki ennen kolaria Lewis Hamilton oli kritisoinut mutkayhdistelmän ensimmäisen osan, notkon pohjalla vasemmalle kääntyvän Eau Rougen pinnoitetta.
– Se on erittäin pomppuinen. Jotain on tapahtunut. He ovat pilanneet sen jollain tavalla, Hamilton sanoi Speedcafe-sivuston mukaan.
– En tiedä, onko siellä pala uutta asfalttia, mutta siinä on massiivinen töyssy, jollaista ei ole ollut koskaan aiemmin. Sen tuntee takapuolessa, mutta olen varma, että he korjaavat sen. Ehkä se johtuu sateista.
Perjantain tapahtumien jälkeen ovat puhuttaneet erityisesti mutkayhdistelmän jälkeiset turva-alueet. Onnettomuuden sattuessa riskinä on – niin kuin nyt on useaan otteeseen nähty – että aitoihin ajautuvat autot kimpoavat takaisin radalle eivätkä takaa tulevat kuljettajat näe niitä riittävän aikaisin, kun näkyvyys on ylämäkeen ajettaessa huono.
Elokuun alun kolarissa luunmurtumia saanut Jack Aitken kommentoi Eau Rouge–Raidillonia W Seriesin aika-ajoissa sattuneen onnettomuuden jälkeen.
– Olen melko varma, että kaikille on muodostunut kuva siitä, mitä pitää muuttaa, Aitken kirjoitti.
Aitkenin kanssa F2-sarjassa kilpaileva Guanyu Zhou jakoi kollegansa näkemyksen.
– Kun näemme joka kisaviikonloppu vakavan onnettomuuden samassa mutkassa, emme voi vain jättää sitä huomiotta ja jatkaa eteenpäin.
Myös kolmas nuori kuljettaja, ensi kaudeksi F1-pestiä hamuava Callum Ilott on samaa mieltä.
– Jos olen muka väärässä puhuessani turvallisuuden puolesta sen jälkeen, kun olen nähnyt neljän (!) ystäväni joutuneen vakavaan onnettomuuteen, en ole ihminen.
– Olen palannut Spahan vuoden 2019 tapahtumien jälkeen, ja teen niin tämän jälkeenkin, mutta tämä ei tarkoita sitä, että jos joku ei ole riittävän hyvä, sitä ei muka pitäisi korjata.