Formula ykkösten strategiatyöryhmän kokouksessa päätettiin asioista, jotka toteutuessaan muuttavat lajia reilusti seuraavan kahden vuoden aikana.
Torstaina kokoontuneet kuusi suurinta tallia, F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone ja Kansainvälinen autoliitto FIA tekivät Pariisissa linjauksia muun muassa 1000 hevosvoiman moottoreista, leveämmistä renkaista ja downforcen määrän kasvattamisesta.
Enemmistö ryhmän edustajista oli näiden kolmen ehdotuksen takana. Ecclestonen ehdotus 1000 hevosvoiman V6-turbomoottoreista tulisi todennäköisimmin voimaan kaudella 2017, mutta toistaiseksi on epäselvää, miten uudistus toteutetaan. Koska moottorit olisivat jatkossakin hybridikoneita, hevosvoimia pystyttäisiin lisäämään vain purkamalla rajoitukset polttoaineen ruiskutuksesta. Nykyiset voimayksiköt tuottavat polttomoottorin ja ERS-järjestelmän kautta yhteensä noin 760 hevosvoimaa.
Ferrari oli tiettävästi ehdottanut uusiksi moottoreiksi KERSillä vahvistettua V8-kaksoisturbomoottoria, mutta se sai tuekseen vain Renaultin, joka kampanjoi moottorin puolesta jo viime kaudella. Honda ja Mercedes vastustivat ehdotusta jyrkästi.
Ecclestone ja Renaultin koneella ajava Red Bull halusivat moottoriuudistukset voimaan jo kaudella 2016, mutta muut tallit vastustivat tätä vedoten jättimäisesti nouseviin kustannuksiin. Sen sijaan leveämmät renkaat ja sallivampi linja aerodynaamiseen muotoiluun saattavat astua voimaan jo vuoden kuluttua.
Ehdotus uuden moottoritoimittajan Hondan mahdollisuudesta saada alkavalla kaudella muiden tallien kanssa samanlaiset oikeudet moottorinsa kehittämisessä jäi pöydälle. Samoin päätös formula ykkösten kulukatosta on edelleen tekemättä.
Strategisen työryhmän linjaukset kaudelle 2017 voidaan viedä maaliin kesäkuuhun mennessä enemmistöpäätöksellä. Sen jälkeen tehtävät uudistukset vaativat yksimielisen päätöksen. Seuraava tapaaminen asian tiimoilta on 18. helmikuuta.
Työryhmässä talleista mukana ovat Mercedes, Red Bull, Williams, Ferrari, McLaren sekä uutena jäsenenä Force India.
Lähteet: Auto Motor und Sport, Grand Prix Times