McLarenin F1-talli aikoo yhä siirtyä ensi kaudella Mercedeksen moottoriasiakkaaksi, vaikka sarjaan suunniteltu sääntöuudistus tuleekin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen voimaan vasta 2022.
LUE MYÖS: FIA ja F1 saivat talleilta vapaat kädet kalenterin muokkaamiseen – tavoitteena niin monta kisaa kuin mahdollista
Kaikki kymmenen tallia olivat torstaina yksimielisiä siitä, että ensi kaudelle suunniteltua lähihistorian suurinta sääntömuutosta on syytä siirtää vuodella eteenpäin. Tallien tekemä päätös pohjautui ennen muuta taloudellisiin syihin: kun kaudella 2020 uhkaa jäädä ajamatta useita osakilpailuja, palkintorahat pienenevät, eikä pienimmillä talleilla ole tästä johtuen mahdollisuutta rakentaa täysin uutta F1-autoa ensi kaudelle.
Kausi 2021 on tarkoitus ajaa läpi samoilla autoilla kuin 2020. C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan auton rungon, moottorin ja vaihdelaatikon kehitystyö voitaisiin hyvin jäädyttää, aerodynaamisten osien kehitystä puolestaan ei, sillä juuri siinä piilee tallien mahdollisuus tehdä eroja muihin.
McLarenin kannalta päätös toteuttaa Mercedes-siirtymä suunnitellusti aiheuttaa heille kuitenkin merkittävän määrän lisätyötä.
Moottorivalmistajan vaihtuminen ei tietyiltä osin vaikuta mihinkään, sillä esimerkiksi kiinnityspisteiden tulee olla kaikilla samat riippumatta siitä, millä tehtaalla voimayksikkö on valmistettu.
Muilta osin Mercedeksen voimayksikkö on kuitenkin erilainen kuin Renault'n, joten McLarenin täytyy tehdä sen paketoinnissa uusia ratkaisuja – siis muihin talleihin nähden käytännössä ylimääräistä työtä.
McLaren käytti Mercedeksen moottoreita viimeksi vuosina 1995–2014. Näistä viimeinen kausi oli ensimmäinen, kun autot kulkivat nykyaikaisen, 1,6-litraisen V6-hybriditurbomoottorin siivittäminä.
Kaudella 2015 McLaren alkoi käyttää Hondan voimayksiköitä ja tuskaili niiden suorituskyvyn kanssa kaikkiaan kolmen kauden ajan. Kauden 2020 jälkeen päättyvä Renault-sopimus alkoi vuodesta 2018.