Nyt se varmistui. Red Bull on jättänyt virallisen protestin Mercedeksen kohutusta järjestelmästä, DAS:sta.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Red Bull vetoaa F1-sääntökirjan kohtiin 3.8, 10.2 ja 10.3.
Näistä ensimmäinen (3.8) liittyy F1-auton eri osien aerodynaamiseen vaikutukseen, toinen (10.2) jousituksen geometriaan ja kolmas (10.3) jousituksen osiin.
Red Bull haluaa selvittää, että rikkooko Mercedeksen järjestelmä näitä sääntökohtia.
DAS (Dual Axis steering) on systeemi, jolla kuljettaja voi ohjata pyöriensä aurauskulmia. Tämä tarjoaa lisää suoranopeutta ja paremman pidon mutkiin.
LISÄÄ DAS:STA: Mercedeksen silmiinpistävä innovaatio herätti kohun – yksiselitteinen video ja Ossi Oikarinen selvittävät mistä on kyse
Mercedeksen kuljettajat käyttivät DAS-järjestelmää Itävallan GP:n vapaissa harjoituksissa.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomaristo käy nyt läpi, että onko Mercedeksen kaksiakselinen ohjausjärjestelmä laiton vaiko ei.
FIA kielsi aiemmin DAS:n käytön kaudelle 2021. FIA ei ottanut kuitenkaan kantaa siihen, että onko Mercedeksen järjestelmä nykyisten sääntöjen puitteissa laiton.