Mercedes loksautti F1-talvitesteissä leukoja kaksiakselisen ohjausjärjestelmällään DAS:llä. Red Bull uhkaa nyt tallia protestilla, kun Mercedes aikoo käyttää järjestelmää kauden avaavassa Australian GP:ssä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas pystyvät ohjausjärjestelmässä liikuttamaan auton rattia eteen- ja taaksepäin. Vaikka Mercedes konsultoi DAS-järjestelmän suunnittelu- ja rakennusvaiheessa FIA:n asiantuntijoita, Red Bull -leirissä koetaan DAS:n vaikuttavan aurauskulmien lisäksi jousitukseen ja aerodynamiikkaan, mikä on sääntöjen mukaan kiellettyä.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko ei säästele sanoissaan.
– Meidän näkökulmastamme järjestelmä ei noudata sääntöjä. Teemme protestin, kun Mercedes käyttää järjestelmää Melbournessa. Lakimiehemme ovat tarkastamassa, onko DAS-järjestelmä laillinen, Marko sanoi Auto Bildin ja Auto Motor und Sportin mukaan.
Mercedes ilmoitti lehdelle, että se aikoo käyttää DAS-järjestelmää protestin uhasta huolimatta.
– Kausi on vasta alkamassa, ja olkoon hyöty miten pieni tahansa, olisi järjetöntä luopua edusta, joka meillä on Red Bulliin ja Ferrariin nähden, Mercedeksen tiedottaja kertoi.
Mercedes on ennalta pakotettu muuttamaan takajarrujensa jäähdytysjärjestelmää Red Bullin FIA:lta pyytämän selvityksen jäljiltä. Kun syynissä on myös DAS, viikonloppuna tullaan olemaan tulisilla hiilillä F1-kauden käynnistyessä Australiassa.