Mercedeksen käyttämä DAS-ohjausjärjestelmä ei ole Kansainvälisen autoliiton FIA:n mukaan laiton. Näin F1-talli voi jatkaa DAS:n käyttämistä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
FIA:n tuomaristo hylkäsi viisi tuntia kestäneen tutkinnan jälkeen Red Bullin DAS:stä jättämän protestin.
Paljon kohua tänä vuonna herättäneen kaksiakselisen ohjausjärjestelmän DAS:n avulla Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voivat muuttaa autojensa pyörien aurauskulmia. Ilmanvastusta pienentävä DAS auttaa autoja lisäämään suoranopeutta ja saamaan paremman pidon mutkiin.
Red Bull vetosi protestissaan kolmeen sääntökirjan kohtaan, jotka koskivat F1-auton eri osien aerodynaamiseen vaikutusta, jousituksen geometriaa ja jousituksen osia. DAS-järjestelmän ei kuitenkaan todettu rikkovan sääntöjä.
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonin jatko Mercedeksellä uhattuna? Lähde: Talli ei suostu brittitähden hurjiin palkkavaatimuksiin – Toto Wolffilta kova linjaus
FIA kielsi aiemmin DAS:n käytön kaudelle 2021, mutta sen on arvioitu tarjoavan tänä vuonna Mercedekselle kilpailuetua.
Mercedekset olivat Hamiltonin johdolla kaksi selvästi nopeinta autoa perjantain molemmissa harjoituksissa.