F1:ssä kytee vilppiepäily: Lewis Hamiltonin kantelu Red Bullin autosta johtamassa uusiin tutkimuksiin

Kansainvälinen autoliitto FIA on varoittanut F1-talleja uusista testeistä, joissa autojen takasiivet tutkitaan uudelleen mahdollisten vilppiepäilyjen varalta. Red Bullin on epäilty käyttävän liian taipuisaa takasiipeä suoranopeuksien kasvattamiseksi.

Epäilys Red Bullin takasiipeä kohtaan nousi esiin viikonlopun Espanjan GP:ssä. Mercedes-mestari Lewis Hamilton toi pinnan alla kyteneen asian julkisuuteen.

– Red Bullit ovat todella nopeita suorilla. Heillä on tämä taipuisa siipi autonsa perässä, jonka he laittoivat paikalleen (lauantaina) ja saavuttivat sillä vähintään kolmen kymmenyksen parannuksen, Hamilton kommentoi Sky Sportsille aika-ajopäivänä.

Syytös on varsin kova, mutta Red Bullin tallipäällikön Christian Hornerin mukaan tiimin kaikki siivet ovat läpäisseet taipuisuustestit, ja ovat siksi laillisia. Asia ei kuitenkaan ole jäämässä tähän.

Tiistaina Kansainvälinen autoliitto FIA lähestyi uutistoimisto Reutersin saamien tietojen mukaan talleja varoituksella uusista testeistä, joissa selvitetään uudelleen takasiipien taipuisuutta. Tekninen johtaja Nikolas Tombazis kertoo uusien testien alkavan 15. kesäkuuta.

– Olemme saaneet tietoa joistain tapauksista, joissa sääntöpykälät 3.9.3 ja 3.9.4. täyttävät takapään rakenteet ovat siitä huolimatta taipuneet liikaa autojen ollessa liikkeessä, Tombazis viestitti.

– Käsityksemme mukaan tällaisella muodonmuutoksella voi olla merkittävä vaikutus auton aerodynaamiseen suorituskykyyn, ja siksi sen nähdään olevan vastoin artiklan 3.8 määräyksiä.

Kyseinen sääntöpykälä vaatii, että takasiiven on oltava liikkumaton osa auton peräpään rakennetta. Sääntö 3.9.3. puolestaan sanoo, että osa ei saa taipua vaakasuunnassa astetta enempää 1000 Newtonin voiman vaikutuksesta ja 3.9.4. kieltää pystysuunnassa yli kolmea millimetrin muutoksen 500 N:n painosta.

Tiimeille annetaan aikaa vahvistaa takasiipiään ennen testausta. Ensimmäisen kuukauden ajan testeissä on tosin 20 prosentin toleranssi, joka mahdollistaa vielä pienet korjaustyöt mahdollisten poikkeamien paikkaamiseksi.

Max Verstappen nousi Barcelonan aika-ajoissa Hamiltonin ja toisen Mercedes-kuskin Valtteri Bottaksen väliin. Kisastartissa hän pyyhkäisi ohi Hamiltonista, mutta menetti lopulta voiton tälle Mercedeksen onnistuneen varikkotaktiikan ansiosta.

Lue myös:

    Uusimmat