Mercedeksen F1-tallin tekninen johtaja Mike Elliott on selvittänyt juurta jaksaen, miksi Lewis Hamiltonin auton takasiipi todettiin sääntöjenvastaiseksi Brasilian GP:n aika-ajojen jälkeen. Tapauksen taustat ovat edelleen mysteeri mestaritallille.
Hamilton oli ylivoimainen Brasilian GP:n aika-ajoissa, mutta britti pudotettiin lähtöruudukon perukoille ennen lauantain sprinttikisaa, kun hänen Mercedes-autonsa takasiipi ei läpäissyt kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisen delegaation tarkastuksia.
LUE MYÖS: Draama jatkuu: Mercedes ja Red Bull kutsuttu koolle – ratkaiseeko tämä ennakkotapaus Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kohutilanteen?
Mercedeksen tallipomo Toto Wolff kertoi myöhemmin, että avattava takasiipi aukesi 0,2 millimetriä liikaa, mikä poiki rangaistuksen.
– Yksinkertainen vastaus on se, että emme läpäisseet testiä, joka meidän pitä läpäistä, mutta asiassa on itse asiassa hieman enemmän nyansseja, Mersu-pomo Mike Elliott kertoo tallin keskiviikkona julkaisemalla videolla.
Elliott sanoo, että F1-sarjan säännöt koostuvat kahdesta kokonaisuudesta: teknisistä säännöistä ja teknisestä direktiivistä.
– Tässä tapauksessa oli kyse takasiiven rungosta ja avattavasta siivekkeestä. Säännöissä on ilmoitettu noiden osien minimiväli ja maksimiväli, kun DRS (avattava takasiipi) on käytössä. Tuo maksimiväli on 85 millimetriä. Tämä lukee teknisissä säännöissä, ja itse asiassa läpäisimme tämän. Väli ei ollut yli 85 millimetriä. Emme kuitenkaan läpäisseet teknistä direktiiviä.
– Mikä näissä on sitten erona? Teknisessä direktiivissä tarkennetaan se, kuinka mittaukset tehdään. Siinä kerrotaan, että meidän olisi pitänyt läpäistä testi, jossa takasiiven rungon ja avattavan siiven väliin työnnetään työkalu, joka on halkaisijaltaan 85 millimetriä. Työkalu saa tulla välistä läpi minimissään 10 newtonin voimalla. Läpäisimme testin suurelta osaa takasiipeä, mutta siellä oli pieni kohta, jossa emme läpäisseet testiä.
LUE MYÖS: Uusia kuvakulmia Max Verstappenista hipelöimässä Lewis Hamiltonin autoa – Lähde: Tämä video ratkaisi tuomion jättisakoista
Elliottin mukaan Mercedes tekee vastaavia testejä tehtaallaan.
– Teemme testit siellä täysin samalla tavalla, mutta käytämme 30 newtonin voimaa. Ja läpäisimme kyseisen testin.
– Lisäksi teemme samat testit radalla keskiviikko- ja torstaiaamuna. Ja näissäkin takasiipi läpäisi testit. Ja tiedämme, että tuo kyseisen siipi läpäisi testit myös aiemmissa kisoissa.
LUE MYÖS: Onko 346 F1-startin Kimi Räikkönen jopa vähän innostunut? – "Pitää hommat raikkaana"
Kyseinen Hamiltonin auton takasiipi on Elliottin mukaan edelleen FIA:n hallussa.
– Jostain syystä, jota emme ole vielä ymmärtäneet, takasiipeen tuli vaurio. Se oli seurausta ratatapahtumista tai sitten osat löystyivät. Emme ole vielä selvittäneet sitä, sillä takasiipi on FIA:n sinettien takana.
F1-mestaruustaisto jatkuu huimista asetelmista Qatarissa viikonloppuna: Hamilton jahtaa Red Bullin Max Verstappenia 14 pisteen päässä, valmistajien puolella Mercedeksen etu Red Bulliin on 11 pinnaa.