Renault’n tallipäällikkö Cyril Abiteboul kertoi ranskalaiselle L’Equipe-lehdelle, että hänen ykköstähtensä, australialainen Daniel Ricciardo on lupautunut palkanalennukseen auttaakseen talliaan.
LUE MYÖS: Maailmanmestari Jenson Button nimesi parhaat F1-kilpakumppaninsa – mukana yksi suomalainen
Kun F1-kauden alku on siirtynyt kisa kisalta hamaan tulevaisuuteen, Renault on monien muiden F1-tallien tavoin lomauttanut henkilöstöään. Lomautettuna on muun muassa valtaosa tallin Enstonen-tehtaan työntekijöistä.
Tällaiset uutiset eivät ole Renault-leiristä mitenkään odottamattomia, sillä tallin tilanne on ollut jo jonkin aikaa epävarma. Renault sijoittaa F1-projektiinsa vuosittain valtavan summan rahaa, mutta tämä ei varsinaisesti näy tuloksissa, ja yhtiön johdon kerrotaan pohtineen koko projektin mielekkyyttä.
Monien huomio on kiinnittynyt tällaisen tilanteen keskellä Ricciardoon, joka siirtyi Renault’lle kauden 2018 jälkeen Red Bullilta. Hyvin yleinen käsitys on, että yksi siirtoon vaikuttaneista tekijöistä oli raha.
Esimerkiksi RaceFans-sivuston tuoreen arvion perusteella Ricciardon on Renault’lla sarjan neljänneksi parhaiten palkattu kuljettaja. Hänen palkakseen arvioidaan noin 18 miljoonaa euroa, ja hänen edellään ovat vain Lewis Hamilton (36 miljoonaa euroa), Sebastian Vettel (27) ja Max Verstappen (23).
Abiteboulin mukaan myös Ricciardo osallistuu taloustalkoisiin.
– Olemme jo käyneet sen keskustelun, ja Daniel on sanonut olevansa halukas siihen. Voin vahvistaa, että hän pienentää palkkaansa, Abiteboul sanoi L’Equipelle GP Todayn mukaan.
Ricciardon palkka on varsin merkittävä siivu Renault’n kokonaisbudjetista. Vertailun vuoksi hänen tallikaverinsa Esteban Ocon tienaa RaceFansin arvion mukaan noin 5 miljoonaa euroa.
Abiteboulin mukaan Ricciardon palkka ei ole imago-ongelma tallille.
– Se olisi ollut ongelma, jos hän ei olisi suostunut alentamaan palkkaansa. Periaatteessa meidän täytyy vielä sopia ehdoista, mutta en pelkää Danielin palkan aiheuttavan epävakautta F1-ohjelmaamme.
Se, jatkuuko Ricciardon ja Renault’n yhteistyö myös tämän kauden jälkeen, on vielä arvoitus.
– Normaalissa tilanteessa olisimme jo aloittaneet sopimusasioiden työstämisen. Olisimme arvioineet Danielin suorituksia neljässä ensimmäisessä kilpailussa ja mahdollisesti aloittaneet jo ensimmäiset neuvottelut. Nyt ei ole ajettu metriäkään. Olemme siltä osin sokeita, mutta meillä on suunnitelma. Joudumme ehkä tekemään päätöksiä ilman, että kausi koskaan alkaa.
Ricciardon markkina-arvo on F1-piireissä sellainen, että hänen uskotaan saavan tarjouksia myös muista, kovemmistakin talleista. Ricciardo itse on vakuutellut uskovansa Renault’n projektiin, mutta kaikki tietävät, että viime vuonna 30 vuotta täyttänyt australialainenkin haluaa vain voittaa.
– Danielin lähdöstä tulee ongelma vasta siinä vaiheessa, mikäli minä en ole osannut odottaa sitä. Siksi käymme keskusteluita, siksi meillä on oma kuljettaja-akatemia, Abiteboul sanoo.