Renault'n junioriohjelman kasvattama Jack Aitken siirtyi helmikuussa Williamsille, koska koki olleensa Renault'lla umpikujassa. Aitken ei yllättyisi, mikäli julkisuudessa esillä olleet huhut Fernando Alonson Renault-sopimuksesta pitäisivät paikkansa.
LUE MYÖS: Mercedes-pomo Toto Wolff antoi kollegoilleen kylmää kyytiä: laukoi kovaa tekstiä kohua herättäneistä uudistuksista – "Kun lippu heilahtaa, paskanjauhanta päättyy"
Aitken liittyi Renault'n junioriohjelmaan vuonna 2015 voitettuaan Formula Renault'n eurosarjan Koiranen GP:n riveissä. Vuodet 2016–2017 Aitken kilpaili GP3-sarjassa, vuonna 2018 Formula 2 -sarjassa ja Renault'n kolmoskuskina F1:ssä – pestissä, jossa hän jatkoi myös 2019.
24-vuotias brittikuski on seurannut viime viikkojen huhumyllyjä suurella mielenkiinnolla, koska ne loppujen lopuksi osoittavat myös sen, tekikö hän alkuvuodesta oikean päätöksen siirtyessään Renault'lta Williamsin testikuskiksi.
– Osasin nähdä, että jotain tällaista tapahtuisi. En ole järkyttynyt siitä, että Daniel (Ricciardo) lähti, Aitken sanoi Racerille australialaiskuljettajan puolitoista viikkoa sitten varmistuneesta McLaren-siirrosta.
Vaikka Ricciardon lähtö olisi periaatteessa voinut avata Aitkenille tien Esteban Oconin tallikaveriksi Renault'n F1-kuljettajaksi, Aitken ei pitänyt omia mahdollisuuksiaan kovinkaan hyvinä.
– Se, kenet he valitsevat Danielin tilalle on suurin syy sille, että olen tyytyväinen tilanteeseeni. Näin, että tällaista tapahtuu, mutta en ole ollenkaan varma siitä, että Renault on niin sitoutunut junioriohjelmaansa kuin nuoret kuljettajat toivoisivat.
F1-piireissä on huhuttu Valtteri Bottaksen ja Renault'n neuvottelevan, mutta vielä enemmän on spekuloitu sillä, voisiko Fernando Alonso palata F1-kuljettajaksi Renault'n riveissä. Jotkut tiedot kertovat espanjalaisen allekirjoittaneen jo esisopimuksen.
Aitkenin mukaan Alonso olisi Renault'n näköinen valinta – eikä pelkästään siksi, että espanjalainen voitti Renault'lla aikanaan kaksi maailmanmestaruutta.
– On paljon huhuja, että eräs Fernando on nuuskimassa ympäriinsä. En yllättyisi, mikäli he haluavat talliin hänen kaltaisensa kuljettajan – näyttää siltä, että he tarvitsevat johtajan – ja niinpä ajattelisin vain, että mitä järkeä minun on jatkaa siellä.
Toisaalta kaikki Renault'hon liittyvät kuljettajaspekulaatiot ovat pelkkiä spekulaatioita aina siihen saakka, kunnes Ranskasta saadaan varmistus sille, että talli ylipäätään jatkaa F1-sarjassa. Renault'n tiedetään olevan maailmassa vallitsevan tilanteen vuoksi pahoissa taloudellisissa ongelmissa, ja F1-projektin tulevaisuudesta on riittänyt epäilyksiä jo pitkään.
Aitken vahvistaa, että tallin jatko F1:ssä on kaikkea muuta kuin varma.
– Renault'n kaltaiset tallit saattavat sanoa olevansa mukana pitkään, mutta todellisuudessa he ovat mukana vain niin pitkään kuin se on heidän kannaltaan järkevää, Aitken sanoo.
– Maailma muuttuu nopeasti, kuten olemme nähneet. Itse olen aina kokenut, että Renault on sitoutunut F1:een. He ovat sijoittaneet siihen paljon rahaa, mutta tulokset eivät ole olleet toivottuja. Nämä epäilykset ovat leijuneet tallin yllä jo pitkään mutta etenkin viime aikoina. Olen melko varma, että tällä hetkellä käydään keskusteluita siitä, onko F1-projektin jatkamisessa järkeä.