F1-tallien polttoaineen kulutus joutuu ankaraan syyniin – tiedossa pistokokeita ja useita punnituksia

Barcelonan testit F1
FIA valvoo polttoaineen käyttöä ja kulutusta jatkossa tarkemmin. Kuvituskuva.Xavier Bonilla/NurPhoto
Julkaistu 19.02.2019 10:08

Anni Saarela

anni.saarela@mtv.fi

@_AnniS__

Kansainvälinen autoliitto FIA aikoo seurata tallien polttoaineen kulutusta Formula 1:ssä entistä tarkemmin. Suunniteilla on pistokokeita ja useita punnituksia.

LUE MYÖS: F1-kausi 2019 – tässä tallit, kuljettajat, kisakalenteri, aikataulu ja tulokset

Polttoaineen valvontaa kiristettiin vuonna 2018, mutta FIA suunnittelee jälleen uusia toimia harmaiden alueiden kitkemiseksi. 

Motorsport.comin mukaan FIA:n yksipaikkaisten autojen osaston johtaja Nikolas Tombazis ilmoitti kiristyvästä valvonnasta talleille viikko sitten tiistaina.

LUE MYÖS: F1-renkaisiin tullut erikoinen muutos ꟷ Valtteri Bottas: ”Vähän kuin ne olisi putsattu silikonilla”

Tallien täytyy jatkossa ilmoittaa autoon tankattavan polttoaineen määrä viimeistään kaksi tuntia ennen kilpailua. Polttoaineen määrässä otetaan huomioon lämmittelykierrokset, itse kilpailu ja kaikki radalla liikkuminen.

Ilmoitetun polttoainemäärän täytyy olla auton bensatankissa viimeistään tunti ennen varikkosuoran aukeamista. Kun autot on tankattu, polttoainetta ei saa enää lisätä.

FIA:lla on oikeus punnita autot ennen kilpailua ja sen jälkeen. Lukemista nähdään, kuinka paljon polttoainetta on kulunut, ja täsmäävätkö lukemat mittarien ilmoittamaan kulutukseen. 

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen auto hyytyi Barcelonassa, Sebastian Vettel hurjasteli järkyttävän määrän kierroksia – F1-testien ensimmäinen päivä saatiin pakettiin

Jos sattumanvarainen tarkastus osuu kohdalle, tallin on tyhjennettävä auton tankki bensapumpulla, jotta kaikki polttoaine saadaan ulos. Auto punnitaan tyhjennyksen jälkeen uudestaan ja lukemaa verrataan painoon polttoaineen kanssa.

Polttoaine pumpataan takaisin tankkiin ja auto punnitaan kolmannen kerran. Tarkistusten jälkeen tankki suljetaan sinetillä, jotta polttoainetta ei voi enää lisätä tai vähentää.

LUE MYÖS: Näkökulma: Kimi on kotona – Räikkösen olemuksessa näkyy suuri helpotus Ferrari-ajan päättymisestä

FIA voi tehdä vastaavia pistokokeita myös kilpailun jälkeen.

– Lukuja verrataan polttoainemittarin lukuihin, jotta saamme selville, ovatko niiden antamat lukemat luotettavia, Tombazis sanoi.

FIA nosti samalla polttoainerajaa. Aiemmin polttoainetta sai olla yhdessä kilpailussa 105 kiloa, jatkossa menovettä voi olla mukana 110 kiloa.

F1-tallien aikataulut ovat kilpailuja ennen erittäin tiukat. Motorsport.comin mukaan ainakin osa talleista pelkää tarkastusten sotkevan rutiinit ja vaikuttavan liikaa kilpailuun valmistautumiseen.

Tuoreimmat aiheesta

F1