Tulevan F1-kauden autojen sääntömuutokset laittavat sarjan tallien kehitysresurssit kovalle koetukselle.
MAINOS
Kanadan F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 16.55 ja 20.55
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Kanadan GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Kansainvälinen autoliitto FIA ja formulasarjan johto päätyivät kuukausi sitten äänestyksen jälkeen muuttamaan autojen aerodynamiikkasääntöjä ensi kaudeksi, jotta kisoissa nähtäisiin enemmän ohituksia.
Ulkoapäin tarkasteltuna ensi kauden muutokset saattavat vaikuttaa pieniltä, mutta ne pakottavat silti tallit muuttamaan merkittävästi lähestymistapaansa ja jakamaan kehitystyöhön varaamansa resurssit uudelleen.
- Tämä tekee tilanteesta aika lailla hankalamman. Jos olisimme pysyneet nykyisissä säännöissä, niin silloin olisimme voineet jatkaa kauden 2018 autojen kehitystä normaaliin tapaan. Auto olisi ollut varsin samanlainen ensi kauden autoon verrattuna, jolloin jako olisi melkeinpä jäänyt pois, Renault’n tekninen johtaja Nick Chester kommentoi motorsport.comin mukaan.
- Nyt jako tapahtuu todella selvästi. Mitään tämän kauden auton etusiiven kanssa tehtyä työtä ei voi siirtää ensi kauteen. Tämä on muuttanut filosofiaamme siitä, miten jaamme kehitystyön, Chester jatkoi.
Aerodynaamisten muutosten ohella ensi kauden autoissa sallitaan suurempi polttoainekuorma, mikä pakottaa tallit rakentamaan autonsa rungon uudelleen. Force Indialla tähän ei oltu varauduttu.
- Muutokset ovat paljon suurempia kuin vielä kuukausi sitten odotimme. Kuukausi sitten emme edes ajatelleet kautta 2019, koska sen piti olla jatkumoa nykyisille säännöille, intialaistallin tekninen johtaja Andy Green kertoi.
- Sitten äkkiä pari tallia päättikin, että he haluavat viisi kiloa ylimääräistä polttoainetta. Tämä pakotti heittämään ensi kauden suunnitelmat roskakoriin, koska se tarkotti uutta runkoa. Emme suunnitelleet rakentavamme sellaista.
- Uusi etusiipi, uudet jarrukanavat, uusi takasiipi ja uusi runko tarkoittavat meille merkittävää määrää lisätyötä. Olemme jo kohdentaneet siihen resursseja, millä on merkittävä vaikutus siihen, mitä voimme tehdä tänä vuonna, Green jatkoi.
Greenin mukaan ensi kauden sääntömuutospaketti tulee vaikuttamaan etenkin kauden jälkipuoliskolla tehtävään kehitystyöhön.
- Kesätauon jälkeen saamme ehkä enää yhden päivityksen, ja se on siinä. Kaudesta suurin osa kuluu siihen, että optimoimme niitä osia, mitä meillä jo on. Tämä pätee mielestäni myös muutamaan muuhun talliin, ei pelkästään meihin, Green summasi.