Tulevan F1-kauden sääntömuutoksista ei kannata odottaa suuria muutoksia kisoihin, muistuttaa Williams-tallin entinen tekninen johtaja Pat Symonds.
Alla Tulosruudun viimeisin lähetys torstailta.
F1-sarjan autoissa nähdään ensi kaudella joukko aerodynaamisia muutoksia, joiden toivotaan tarjoavan kuljettajille aiempaa enemmän mahdollisuuksia tehdä ohituksia.
Ensi kauden sääntöuudistuksesta vastaavassa työryhmässä työskentelevä Symonds kuitenkin muistuttaa, että aerodynamiikkamuutosten pääasiallinen tarkoitus on estää tilannetta kehittymästä entistä huonompaan suuntaan.
LUE MYÖS: F1-kuskilta video rajusta treenimenetelmästä – sivustaseuraajan järkyttynyt ilme kertoo kaiken
Työryhmä toivoo muutosten tekevän autoista helpommin seurattavia, mutta suurempi mullistus koetaan vasta kaudella 2021, jolloin sarjan sääntökirjaa rukataan uusiksi reilulla kädellä.
– Kauteen 2021 verrattuna nyt tehty työ on verrattain pientä, mutta formula yksi kehittyy hälyttävällä vauhdilla. Se on armotonta, joten jos emme olisi tehneet mitään, niin kauden 2019 autot olisivat olleet vieläkin vaikeampia seurata, Symonds kertoi Autosport International -tapahtumassa gpblog.comin mukaan.
– Merkittävää muutosta ei ole syytä odottaa, mutta voitte uskoa minua, että muuten tilanne olisi mennyt vain huonompaan suuntaan. Nyt saimme sen ainakin säilymään ennallaan, ehkä jopa hieman paransimme sitä, Symonds jatkoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tallipomot ovat kritisoineet sääntömuutosten maksavan niistä saataviin hyötyihin verrattuna kohtuuttoman paljon. Etenkin auton uusi etusiipi on saanut osakseen happamia kommentteja, mutta Symonds uskoo pitkällä tähtäimellä muutosten säästävän rahaa.
– Tällaisille asioille on vaikea laittaa hintalappua. Tosiasia on, että etusiivet olivat kehittymässä uskomattoman monimutkaisiksi ja sisälsivät valtavan määrän komponentteja.
– Tähän eivät kuulu ainoastaan itse autossa nähtävät osat, mutta myös sen rakentamiseen vaadittavat työkalut, joiden myötä määrä nousee tuhansiin. Lopputuote on tosiasiassa halvempi, koska siinä on vähemmän osia. Tämä on fakta, Symonds alleviivasi.