Mercedes paljasti kauden viimeisenä F1-viikonloppuna, ettei se käyttänyt lainkaan kehityspoletteja tällä kaudella.
LUE MYÖS: Fernando Alonso ällistyi Max Verstappenin tempusta: "Uskomatonta, oikeasti uskomatonta"
LUE MYÖS: Kommentti: Kimi Räikkönen teki nokiat – F1-uran suurin saavutus tuli jossain ihan muualla kuin kilparadalla
Autojen kehitystyötä rajoitettiin tälle kaudelle niin, että tallien oli mahdollista käyttää kahta kehityspolettia haluamiinsa, ennalta määriteltyihin osa-alueisiin. Auton eri osille määriteltiin arvo, jonka pohjalta tallit saivat tehdä ratkaisunsa: joidenkin osien päivittäminen maksoi yhden kehityspoletin, toisten kaksi.
Polettijärjestelmän lisäksi tallit ovat saaneet kehittää vapaasi tiettyjä osa-alueita, esimerkiksi aerodynaamisia komponentteja, jousitusta ja jäähdytysjärjestelmää.
Kauden alla ajetuissa talvitesteissä Mercedeksen silloinen tekninen johtaja James Allison vihjasi, että se, miten Mercedes tulee käyttämään kehityspolettinsa, käy kyllä ilmi kauden edetessä.
Nyt, yhdeksän kuukautta myöhemmin paljastui, ettei poletteja ole käytetty laisinkaan. Mercedeksen W12-auto on siis huomattavasti lähempänä edeltäjäänsä kuin minkään muun tallin tämänvuotinen auto.
– Meillä oli suunnitelma, että käyttäisimme poletit mahdollisesti auton keulaan, mutta lopulta päätimme olla käyttämättä niitä, Allisonia teknisenä johtajana seurannut Mike Elliott sanoo F1TV:n Tech Talks -ohjelmassa.
– Koronatilanne on yhä päällä, ja ensi vuodelle on tulossa valtava sääntömuutos, jonka vuoksi autoihin tulee massiivisia muutoksia. Tämän kauden osalta kyse on ollut tasapainoilusta sen välillä, miten paljon kehitämme nykyistä autoa suhteessa ensi vuoden autoon.
Mercedeksen päätös perustui osaltaan siihen, että heidän viime vuoden autonsa oli ylivoimaisesti sarjan paras, ja sääntöjen pohjalta autoja oli muutettava täksi kaudeksi suhteellisen vähän.
– Jos katsoo meidän viimevuotista ja tämänvuotista autoamme, erot ovat yksityiskohdissa. Automme ei ollut tämän kauden alkaessa niin hyvä kuin edellisinä vuosina.
– Meillä on ollut useita ongelmia kauden aikana, mutta se on ollut hienoa, että talli on etsinyt yhdessä pieniä kehityskohteita ja tuonut ne autoon. Niin paljon kuin haluaisinkin, että kaikki on helppoa ja olemme neljä kymmenystä muita nopeampia, sellaista ei ole tänä vuonna nähty.
Mercedeksen kovin kilpakumppani Red Bull käytti kehityspolettinsa vaihdelaatikon paketointiin, jotta he pystyivät muuttamaan takajousitustaan.