Racing Pointin omistaja Lawrence Stroll ei ole ollenkaan tyytyväinen tapaan, jolla hänen talliaan on kohdeltu FIAn suorittaman tutkinnan tiimoilta.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Pieni yksityiskohta FIAn päätöksessä herätti huomion: Miksi Mercedes toimitti osia Racing Pointille määräajan jälkeen? "
LUE MYÖS: Spekulaatiot Sebastian Vettelin sukelluksesta käyvät kuumina, Ferrari-pomon lausunto löi lisää bensaa liekkeihin – "Hän ei ole puoli sekuntia hitaampi"
Racing Pointia rangaistiin 400 000 euron sakolla ja 15 pisteen vähennyksellä, koska sen katsottiin käyttävän autoissaan osia, jotka ovat sääntöjenvastaisesti Mercedeksen suunnittelemat. FIAn tekemästä päätöksestä on vireillä useampikin valitus, joten asiaa ei ole vielä käsitelty loppuun.
Stroll on päätöksestä sen verran tuohtunut, että talli on julkaissut hänen nimissään lausunnon omilla verkkosivuillaan.
– En yleensä puhu julkisesti, mutta olen erittäin vihainen kaikista vihjauksista, joiden mukaan olemme toimineet epärehellisesti tai huijanneet – erityisesti niistä kommenteista, joita on esitetty kilpailijoidemme suunnalta, Stroll aloittaa.
– En ole eläessäni huijannut missään. En missään tapauksessa voi hyväksyä näitä syytöksiä. Ne eivät ole totta. Minun ja tallini rehellisyyttä ei sovi kyseenalaistaa.
Stroll toteaa lausunnossaan, että vaikka Racing Point on nimenä uusi, talli on ollut mukana F1-sarjassa yli 30 vuoden ajan ja työllistää kaikkiaan noin 500 ihmistä.
– Olemme aina olleet valmistaja ja aiomme olla vastedeskin.
Hän huomauttaa, että talli on – kulloisestakin nimestä riippumatta – toiminut kustannustehokkaasti ja tuottanut autoja, joita heidän resursseillaan ei pitäisi pystyä tuottamaan. Vuosina 2016–2018 nimellä Force India kilpaillut talli oli MM-sarjassa neljänneksi paras, kolmen mahtitallin jälkeen, vaikka sen budjetti oli yksi pienimmistä, jopa kaikkein pienin.
– Tämän vakaasti ja uusilla investoinneilla nousseen tallin menestyksen ei pitäisi olla yllätys kenellekään. Pystymme viimein osoittamaan potentiaalimme toteen, ja meitä pitäisi juhlistaa vahvan suorituskykymme tähden.
Stroll esittelee lausunnossaan myös FIAn päätöksessä esitetyt lieventävät asianhaarat ja painottaa, että sääntökirja on kyseessä olevissa asioissa kaikkea muuta kuin yksiselitteinen.
– Säännöissä sanotaan, että vuoden 2019 jälkeen ei saa jakaa tai hankkia tietoa jarrujen jäähdytysputkien suunnitelmista. Se, mitä tuossa vaiheessa tiedetään, on omaa tietoa. Siitä eteenpäin ollaan omillaan. Ja juuri näin olemme tehneet.
Tällä Stroll viittaa siihen, että vielä viime vuonna Racing Point sai sääntöjen puitteissa hankkia Mercedekseltä jarrujen jäähdytysputket, joiden ympärille kohu on siis keskittynyt.
– Racing Pointin auto on teknisten sääntöjen mukainen. Olen järkyttynyt siitä, miten Renault, McLaren, Ferrari ja Williams ovat päättäneet käyttää hyväkseen mahdollisuuden valittaa päätöksestä. He vetävät nimemme lokaan, ja me emme hyväksy sitä, Stroll jyrisee.
– Aion ryhtyä kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin osoittaakseni syyttyömyytemme. Tallini on tehnyt väsymättömästi töitä saadakseen radalle sen kilpailukykyisen auton, joka tänä päivänä on lähtöruudukossa. Olen aidosti järkyttynyt nähdessäni kilpailijoiltamme näin huonoa urheiluhenkeä.
– Ymmärrän, että tilanne on FIAn kannalta vaikea ja monimutkainen. Kunnioitan ja arvostan heidän pyrkimyksiään löytää tämän lajin kannalta parhaan mahdollisen ratkaisun.