FIAn tuomio tuli! Mercedeksen kopioinnista syytetty Racing Point menettää MM-pisteitä – talli tuomittiin myös sakkoihin

7.12349307
xpbimages.com
Julkaistu 07.08.2020 12:04
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

FIA on saanut valmiiksi tutkimuksensa Racing Pointin RP20-autosta. Renault teki autosta protestin kolmena peräkkäisenä GP-viikonloppuna, koska he katsovat Racing Pointin kopioineen Mercedeksen viime vuoden W10 -auton sääntöjenvastaisesti.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Sebastian Vettelin toiminta sai aikaan huhuvyöryn – kertoi nyt, mitä teki tallipomon autossa: "Kiusallista, kun kaikesta pitää hössöttää"

LUE MYÖS: F1-tallin pomo lausui kauden kohutuimmasta autosta muiden kannalta pelottavaa tekstiä: "Olemme nähneet vain välähdyksiä"

FIA kertoo päätöksessään olevansa Renault'n protestin kannalla ja langettaneensa Racing Pointille yhteensä 400 000 euron sakot kauden toisesta osakilpailusta, Steiermarkin GP:stä. Tämän lisäksi Racing Pointilta vähennetään 15 pistettä valmistajien MM-sarjasta.

Unkarin ja Britannian osakilpailujen osalta Racing Point sai nuhtelut.

– Tuomaristo katsoo, että Steiermarkin GP:stä langetettu rangaistus on oikeassa suhteessa suunnitteluprosessissa tehtyyn rikkomukseen, joka johti sääntörikkomukseen. Unkarin GP:n ja Britannian GP:n osalta seuraamukseksi riittää nuhtelut, FIAn päätöksessä todetaan.

FIAn mukaan nyt annettu rangaistus käsittää koko kauden, eli Racing Point saa jatkaa kilpailemista nykyisellä autollaan.

Racing Pointilla on lauantaiaamuun saakka aikaa valittaa päätöksestä.

Taustaa

Renault'n protestit kohdistuivat Racing Pointin käyttämiin jarrujen jäähdytysputkiin. Renault'n mukaan jäähdytysputket ovat käytännössä identtiset viime vuoden Mercedes W10:n kanssa. Tämä rikkoo Renault'n mukaan kilpailusäännöissä olevaa pykälää, jonka mukaan tallien tulee suunnitella aerodynaamiset osat itse.

Vaikka jäähdytysputkien ensisijainen tehtävä on ohjata ilmavirtaa jarruille, niillä on myös merkittävä vaikutus koko auton aerodynamiikkaan.

Racing Point on kertonut hankkineensa jäähdytysputket Mercedekseltä viime vuonna, kun niiden hankkiminen oli vielä sääntöjen mukaan sallittua. Tälle kaudelle jäähdytysputkista tuli kuitenkin niin sanottuja listattuja osia, jotka jokaisen tallin tulee suunnitella itse.

Renault'n mukaan RP20-auton etujarrujen jäähdytysputket ovat ainoastaan yksityiskohdiltaan erilaiset kuin Mercedes W10:n. Taka-akselilla jäähdytysputket ovat kuitenkin käytännössä identtiset. Tällainen kopiointi ei Renault'n mukaan ole mahdollista pelkästään valokuvien tai muiden julkisten lähteiden perusteella, vaan suunnittelussa on täytynyt käyttää Mercedeksen valmiita pohjia.

Etujarrujen jäähdytysputkien minimaalinen muokkaaminen ei Renault'n mukaan täytyä vaatimusta siitä, että osat täytyy suunnitella itse.

– Renault'n mukaan on epäolennaista, milloin tieto jäähdytysputkista on vaihtanut omistajaa. Säännöissä todetaan yksiselitteisesti, että tallit saavat käyttää vain sellaisia listattuja osia, jotka se on suunnitellut itse. Renault'n mukaan RP20:n jäähdytysputket on suunnitellut Mercedes, ei Racing Point, päätöksessä todetaan.

FIAn mukaan Renault'n tulkinta siitä, että jäähdytysputket eivät ole Racing Pointin suunnittelemia, on oikea.

Racing Point käytti viime vuoden RP19-autossaan Mercedekseltä hankittuja etujarrujen jäähdytysputkia, joita muokattiin niin, että ne olivat sopivat autoon. Takajarrujen jäähdytysputkien kohdalla toimittiin toisin: ne Racing Point suunnitteli RP19-autoon itse, sillä Mercedekseltä hankittujen jäähdytysputkien ei katsottu olleen sopivia autoon, jonka kaltevuuskulma on erilainen kuin Mercedeksen.

Kun Racing Point alkoi sitten suunnitella tämän vuoden RP20-autoa, talli päättikin ottaa käyttöön Mercedekseltä saadut suunnitelmat myös takajarrujen jäähdytysputkiin.

– Jos Racing Point olisi kysynyt silloin (syys-marraskuussa 2019), saavatko he käyttää näitä suunnitelmia pohjana uuden autonsa suunnittelussa, vastaus olisi ollut ehdoton ei, päätöksessä todetaan.

– Toisin kuin etujarrujen jäähdytysputkien kohdalla, takajarrujen kohdalla Racing Point ei ole jalostanut sellaista osaa, jonka se oli jo aiemmin liittänyt osaksi RP19-autoaan. Sen sijaan kyse on täysin uudesta osasta, jonka Racing Point tiesi olevan tämän vuoden säännöissä listattu osa.

FIAn mukaan Racing Point hyötyi Mercedeksen piirustusten käyttämisestä ennen muuta niin, että talli säästi näin aikaa muiden osien suunnittelemiseen. FIAn arvion mukaan Racing Pointin jäähdytysputket olisivat kuitenkin olleet hyvin samanlaiset siinäkin tapauksessa, että ne olisi suunniteltu sääntöjen puitteissa, valokuvien pohjalta.

– FIAn näkemys on, että Racing Point vähättelee Mercedekseltä saamansa tiedon merkitystä ja pyrkii korostamaan oman työnsä merkitystä. Mercedes antoi Racing Pointille suuren määrän jarrujen jäähdytysputkiin liittyvistä piirustuksistaan. FIA ei epäile, etteikö Racing Point olisi pohtinut Mercedeksen suunnitelmia ja yrittänyt tehdä niihin joitakin pieniä muutoksia. Mutta fakta on se, että Racing Pointin suunnitelmat ovat suurelta osin peräisin Mercedeksen suunnitelmista, eikä niitä täten voi kutsua Racing Pointin suunnitelmiksi.

Racing Pointin perustelut liittyivät sääntöjen epäselvyyteen, ja talli sanoi vain tulkinneensa muun muassa sanamuotoja eri tavalla kuin muut. FIA myöntää, että sääntöpykälissä on tiettyä epäselvyyttä.

Tuoreimmat aiheesta

F1