Racing Point -tallin saama rangaistus Mercedeksen viimevuotisen F1-auton kopioimisesta näyttäytyy Kansainvälisen autoliiton FIA:n raporttia lukeville talleille yhä hyvin erilaisessa valossa, näkee C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
LUE MYÖS: FIAn tuomio tuli! Mercedeksen kopioinnista syytetty Racing Point menettää MM-pisteitä – talli tuomittiin myös sakkoihin
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
FIA rankaisi perjantaina Racing Pointia 400 000 euron sakoilla sekä yhteensä 15 MM-pisteen menetyksellä todettuaan tiimin kopioineen sääntöjenvastaisesti Mercedeksen auton yksityiskohtia.
Renault-talli teki kauden toisen kilpailun jälkeen protestin Racing Pointin jarrujen jäähdytysputkista, jotka lisättiin tällä kaudella niiden osien listalle, jolla olevia paloja tiimit eivät saa hankkia toisiltaan valmiina. Protesti toistui kahden seuraavan viikonlopun aikana, mutta FIA ei lähtenyt jakamaan samasta asiasta rangaistuksia useampaan kertaan.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen pitää sinänsä selvänä asiana, että päätöksessä FIA totesi Racing Pointin käyttämien osien olleen sääntöjenvastaiset. Tiimi on tehnyt väärin eikä olisi saanut ottaa osia käyttöön. Sen jälkeen alkaakin tulkinta siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu.
– Luulen, että tämä vyyhti tulee jatkumaan vielä pitkään. Ensinnäkin tästä tullaan varmaan tekemään jatkotutkimuspyyntö, Oikarinen arvioi tuoreeltaan.
– Tiimit eivät tule olemaan tyytyväisiä tähän. Racing Point tulkitsee rangaistusta niin, että he saavat jatkaa näillä osilla, mutta muut tiimit tulkitsevat sitä eri tavalla. Sen takia tästä tullaan käymään pitkään keskustelua, hän ennakoi.
LUE MYÖS: Racing Point -pomo kommentoi FIAn rangaistusta: "Hämmentävää"
Edessä tärkeä linjaus tulevasta
Kaiken kaikkiaan FIA teki linjauksellaan tärkeän avauksen tulevaisuuden sääntötulkinnoille. Se myönsi, että säännöissä on ollut tähän asti harmaa alue, jota "Pinkiksi Mercedekseksi" haukuttu Racing Point on onnistunut hyödyntämään.
Nyt FIA:n tehtävänä on kuitenkin piirtää suuntaviivat sille, ettei jatkossa radalle ala ilmestyä muista tiimeistä kopioituja halpaversioita.
– Se suuri asia, joka tässä taustalla on, on formula ykkösten dna eli saako tällaista tehdä, että kopioidaan muiden suunnitelmia ja käytetään niitä hyväksi vai ei? Oikarinen toteaa.
– Formula 1 tämän päätöksen mukaan sanoo, että näin ei saisi tehdä tulevaisuudessa, eikä saisi ottaa suoria kopioita muiden osista. Mielestäni tämä on osa formula ykkösten perustaa. Jokaisen pitäisi suunnitella autonsa itse, ja tästä säännöstä pitäisi myös pitää kiinni.
– Nyt FIA joutuu tekemään siihen linjanvedon. Racing Pointin auto on selvä kopio, ja FIA:n pitää puuttua siihen, ettei tulevaisuudessa ole niin, että kolme tiimiä kehittävät autoja ja muut kopioivat niitä, Oikarinen sanoo.