Brawn GP:n yhden vuoden kestänyt satumainen taival formula ykkösissä hakee vertaistaan lajin historiassa. Talvitestien jälkeen vain kilpailijat osasivat oman datansa perusteella arvioida, millaisen ilmiön kanssa ne olivat joutuneet tekemisiin.
Ferrarin 2000-luvun dynastian aikana merkittävää roolia näytellyt Ross Brawn palasi lajin pariin yhden vuoden sapatin jälkeen kaudella 2008. Hän aloitti pitkälle tähtäävän projektin tehdastallina F1-sarjaan palanneen Hondan kanssa, mutta japanilaisvalmistajan yllättävä ja välitön vetäytyminen kauden päätteeksi oli jättää kaikki tyhjän päälle.
Ross Brawn kuitenkin näki potentiaalia rakenteilla olleessa autossa, ja varsinkin edessä häämöttäneet sääntömuutokset loivat pohjan tallin johtoportaan ostotarjoukselle. Honda lupautui jatkamaan taustalla vielä yhden kauden, vaikka moottorit tiimi otti Mercedekseltä.
Tuloksena olikin vuoden 2009 maailmanmestaruus, mikä vaikuttaa käsittämättömältä siinäkin valossa, että Hondan moottorin ympärille rakennettua autoa jouduttiin toimittajan vaihtuessa vielä talven aikana lyhentämään 15 senttiä ja vaihdelaatikollekin piti keksiä uusi paikka.
Shokkihoitoa isoille talleille
Brawn sinetöi kauppansa Hondan kanssa vasta aivan uuden kauden kynnyksellä. Sitä ennen auton kehitystyö kuitenkin jatkui kiivaana koko talven.
Säännöt muuttivat kahden kauden välillä autoja enemmän kuin vuosikausiin. Aerodynaamista suunnittelua karsittiin rajusti, takasiivet muuttuivat kapeiksi ja laatikkomaisiksi. Kineettistä energiaa kierrättävä KERS tuli mukaan, mutta Brawn joutui ajanpuutteen ja auton ylipainon vuoksi luopumaan järjestelmän kehittämisestä.
Tämä ei menoa haitannut talvitesteissä. Aikaisempien vuosien menestyjät McLaren ja Ferrari olivat testeissä selvissä vaikeuksissa pysyä Brawn GP:n vauhdissa, mutta tuossa vaiheessa tallin epäiltiin ajaneen pienillä polttoainemäärillä suhteettoman kovia kierrosaikoja vain sponsorien houkuttelemiseksi. Tallin sisällä asia tiedettiin toisenlaiseksi.
– Viikkoja ennen kuin auto meni radalle, saimme kuulla yhdeltä aerokaverilta, että olisimme kaksi sekuntia kaikkia muita nopeampia, BBC:n haastattelema lähde kertoi tuolloin.
Kilpailijat saivat kuitenkin todeta vauhdin todelliseksi Melbournen avausviikonloppuna. Jenson Button löi paalupaikka-ajallaan Red Bullin yli 0,6 sekunnilla ja esimerkiksi Ferrari jäi vauhdista lähes sekunnin. Williams ja Toyota olivat kopioineet vielä ennen kauden alkua Brawnin kohua herättäneen tupladiffuusorin, ja suuri osa muista talleista protestoi keksintöä vastaan vielä kauden kynnyksellä. Diffuusori kiihdyttää ilmavirtaa auton alta, mikä parantaa aerodynaamista pitovoimaa eli downforcea. Tupladiffuusorissa tiimit hyödynsivät sääntöjen porsaanreiän ja ohjasivat ilman rungon läpi vielä ylempään diffuusorikerrokseen.
Lopulta kilpailijoiden oli vain peesattava Brawnia keksinnössä. Etumatka oli kuitenkin liian suuri ajoissa kurottavaksi. Button voitti kauden seitsemästä kisasta kuusi ja otti kesään mennessä tavoittamattoman etumatkan MM-sarjassa. Sebastian Vettel nousi loppukaudesta uhkaamaan brittiä, joka kuitenkin pystyi puolustamaan ykköspaikkaansa loppuun asti, vaikka ei voittanut enää yhtään kisaa kesäkuun alun Turkin GP:n jälkeen.
Kauden päättyessä marraskuussa Brawn GP myytiin Mercedekselle. Yhdistelmä houkutteli lopulta Michael Schumacherinkin takaisin F1-sarjaan ja avasi tien Nico Rosbergille, joka voitti viimein vuonna 2016 maailmanmestaruutensa.