MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kymmenes GP ajettiin Britannian Silverstonessa.
Voittoon ajoi paalupaikalta startannut Mercedeksen Lewis Hamilton, jolle kotikisan voitto oli jo uran neljäs ja vieläpä kolmas peräkkäinen. Tallikaveri Nico Rosberg putosi kisan jälkeen annetun rangaistuksen myötä kolmanneksi Red Bullin Max Verstappenin taakse. Kimi Räikkönen oli Ferrarilla viides ja Valtteri Bottas Williamsilla vasta 14:s.
TOP5:
1. Räikköselle hetkeksi työrauha
Viikonlopun positiivinen uutinen oli Kimi Räikkösen vuoden jatkosopimus Ferrarin kanssa. Italialaistalli rikkoi omia perinteitään ja julkaisi sopimusuutisen jo hyvissä ajoin ennen kesätaukoa, jotta voi keskittyä täysillä autonsa kehittämiseen. Ferrari-johto osoitti, että Maranellon kellot on siirretty nykyaikaan eikä tallia kahlitse vanhoihin tapoihinsa kukaan muu kuin se itse. Päätös Räikkösen jatkosta oli toki konservatiivinen, mutta Ferrari valitsi kaaoksen sijaan harmonian.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Max Verstappen
Nuoren hollantilaisen äkkipikaiset radiokommentit ja vastustajia provosoivat haastattelulausunnot ärsyttävät monia, mutta Silverstonessa nähtiin välähdys siitä, että kyseessä saattaa olla vasta ensipuraisu tulevaisuuden supertähden todellisesta tasosta. Kukisti ensimmäistä kertaa aika-ajossa tallikaverinsa Daniel Ricciardon, joka on ollut tällä kaudella häikäisevän hyvä yhden kierroksen vauhdissa. Kisassa haastoi onnistuneesti Nico Rosbergin kakkossijasta, mikä on osoitus myös ennen kaikkea Red Bullin huimasta kehityksestä. Seuraavassa kisassa Unkarissa ollaan taas virtaviivaista Red Bullia suosivalla hitaalla radalla, joten siellä Mercedes oikeasti pelätä menettävänsä sijoituksia myös ilman tuomaripäätöksiä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Lewis Hamilton
Britannian GP:n voittaminen vähintään kolmena vuonna peräkkäin on onnistunut ennen tätä vain legendaariselta Jim Clarkilta. Hamilton tuntee F1-historian perin pohjin ja nauttii suunnattomasti päästessään kirjoittamaan nimensä sen sivuille. Lähtökohta viikonloppuun oli hänen kannaltaan mainio, sillä kaikki paineet olivat tallikaveri Rosbergin harteilla Itävallan kolaroinnin jälkeen. Hamilton pystyi jälleen esiintymään sovittelevana laupiaana, kun hän pyysi Rosbergille buuanneelta brittiyleisöltä kunnioitusta kilpakumppaniaan kohtaan – samalla alleviivaamalla tiimikaverilleen, että tälle buuattiin. Aika-ajovauhti oli jälleen tyrmäävää ja kisassa kaikki meni nappiin yhtä pientä liukastelua lukuun ottamatta. Kausi on nyt puolivälissä ja eroa on enää piste Rosbergin eduksi!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Force India
Aika-ajo meni hiukan alakanttiin, kun vain Nico Hülkenberg mahtui kärkikymmenikköön, mutta Sergio Perezin nousu kuusi sijaa ylöspäin alun turva-autostartin jälkeen oli sellainen yllätys, jota oli vaikea uskoa ennen kuin näki autot oikeassa järjestyksessä radalla. Perez ei seurannut Räikköstä suoraan varikolle, kun turva-auto vetäytyi sivuun, vaan hän ampaisi kärkinelikon perässä uudelle kierrokselle. Meksikolaisen virhe päästi kuitenkin Ricciardon helposti karkumatkalle eikä Perezillä ollut mahdollisuutta pitää Räikköstä takanaan, mutta talli alkaa nykyvireellään olemaan vakava uhka Williamsin neljännelle sijalle valmistajien MM-pisteissä. Molemmat kuskit jatkavat tallissa jälleen ensi kaudella, selvitysmies ei vaani enää toimiston ovella ja tallipomokin uskaltaa näyttäytyä taas varikolla, joten elämä hymyilee brittitallissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Turvakaarta ei ehkä tulekaan
Ferrari toi viimein perjantaina testiin parjatun Halo-turvakaarensa, jonka on tarkoitus suojata kuljettajaa onnettomuustilanteissa. Viimeisimmät törmäystestit eivät kuitenkaan ole pystyneet sulkemaan kaikkia uhkakuvia pois – esimerkiksi sitä, että titaanitanko saattaa pahimmassa tapauksessa leikata kuskilta pään irti – joten FIA:lla on vaikeuksia vakuuttaa tallien insinöörit suunnitelman tueksi. Sebastian Vettel kertoi turvakaaren haitanneen näkyvyyttä ja kuvien perusteella se haittasi merkittävästi myös autosta pelastautumista. Tanko on FIA:nkin mielestä nykyisellään hirvittävän näköinen, joten töitä on edessä myös esteettisellä puolella, jos Halo aiotaan tuoda pysyvästi autoihin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Tiimiradiosääntö
Nico Rosbergin ja Mercedeksen tapauksessa päästiin viimein siihen pisteeseen, että kahdessa edellisessä kisassa olankohautuksilla sivuutettu kritiikki uutta tiimiradiosääntöä kohtaan on nyt kaikkien huulilla. Kuskien avustamista varikkomuurilta suitsittiin rankalla kädellä ja kaiken lisäksi FIA on osoittanut viime kisoissa tulkitsevansa omia sääntöjään äärimmäisellä ankaruudella. Tämä johti vaaratilanteeseen Itävallassa, kun Sergio Perezin ei annettu kuulla edes henkeä uhanneesta jarrujen pettämisestä. Mercedes rikkoi Silverstonessa selvästi sääntöjä, mutta rangaistus osoittaa, ettei sääntö ole tästä maailmasta. Kaiken startissa avustavan elektroniikan kieltäminen on oikea tapa siirtää vastuuta kuskille, mutta moottoriasetusten opetteleminen ei kuulu näille sankareille. Auton säätömahdollisuudet tulisi määrätä sellaisiksi, ettei tällaisiin rikkeisiin olisi edes vaaraa joutua.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Williams
Valtteri Bottaksen sopimusuutisia odotellessa täytyy turhautuneena todeta, että suomalaisen ainoa mahdollisuus taitaa olla jatkaa Williamsilla. Entisen menestystallin kehityskäyrä on osoittanut koko kesän alaviistoon ja tiimi onnistui hukkaamaan jo kolmannen peräkkäisen kisan, joka ajettiin niillä lähtökohtaisesti Williamsille sopivilla radoilla. Bottas totesi aika-ajojen jälkeen alistuneesti, ettei vauhti riitä tällä kertaa edes Red Bullin kyytiin. Kisassa Williamsin surkea sadekelin ajettavuus synkensi tilannetta entisestään. Bottaksella jäi toki itselleenkin peiliin katsottavaa, kun hän pilasi pistemahdollisuutensa liukkaalla radalla pyörähtämiseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Ferrari
Tallin sisältä italialaismediaan vuodetut tiedot povasivat Silverstoneen kunnon tehonlisäystä, mutta tällä kertaa Ferrarin isku jäi lähinnä huitaisuksi omiin haaroihin. Sebastian Vettelin viikonloppu meni täysin pilalle kahden vaihdelaatikon hajoamisen takia. Kyseessä on varsinainen epidemia, johon täytyy löytää äkillinen ratkaisu. Räikkösen vauhti ei riittänyt mitenkään Red Bullin kyytiin aika-ajoissa tai kisassa. Perezin Force Indian tasainen saavuttaminen pelasti Ferrarin kasvot tällä kertaa. Puheet Mercedeksen tavoittamisesta loppukauden aikana vaikuttavat täydeltä utopialta, kun saksalais-brittiläinen talli näyttää löytävän jokaiseen kisaviikonloppuun sellaisen boostin, joka lyö Ferrarin kehitysaskeleet aina laudalta. Jos erot ovat vielä elokuun lopun Span kisassa samanlaiset, Ferrari voi viimeistään silloin suunnata katseensa jo tulevaan kauteen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. McLaren
Myös tämän entisen brittiläisen menestystallin oli tarkoitus olla hyvässä iskussa kotikisassaan, mutta paljon odotettu Hondan moottoripäivitys jäi tälläkin kertaa torsoksi. Fernando Alonso pyrki taistelemaan hyökkäävällä ajotavalla Williamseja vastaan, mutta taipui lopulta pistesijojen ulkopuolelle. Espanjalainen kyseenalaisti McLarenin rengastaktiikan ja sortui lopulta itse ajovirheeseen yrittäessään olla entisaikojen tapaan nopeampi kuin Felipe Massa. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ainakaan viikonlopun teknisten raporttien mukaan Jenson Button ei saanut lainkaan uutta moottoripäivitystä käyttöönsä – kotiyleisönsä edessä. Siitä huolimatta hän nousi lopputuloksissa Alonson edelle ja mainitsi vielä jääneensä Bottaksen taakse jumiin. Mahtoiko hän puhua tulevasta Williamsin tallikaveristaan?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Pascal Wehrlein
Edellisessä kisassa tuli kehuttua Wehrleinia hienosta pistesijoituksesta, mutta heti perään saatiin saksalaiselta ehkä kauden heikoin suoritus. Mercedeksen valvovan silmän alla kasvava DTM-mestari on ollut suurissa vaikeuksissa lyödä Manorin tallikaveriaan, öljyrahoilla itselleen ajopaikan lunastanutta indonesialaista Rio Haryantoa. Itse asiassa aika-ajot ovat nyt kaksikon välillä tasan 5-5, mistä täytyy antaa täysi tunnustus myös Haryantolle. Kisassa kumpikin spinnasi autonsa soralle. Wehrleinilla on vielä paljon opittavaa ennen kuin hänestä voidaan leipoa varteenotettavaa kuskia vähänkään isompaan talliin.