Tiistai oli merkittävä päivä F1-sarjan tulevaisuuden määrittämisessä. F1-sarjan ja Kansainvälisen Autoliiton FIA:n johtajat esittelivät Lontoossa talleille yksityiskohtaiset visiot siitä, miltä lajin tulisi näyttää vuodesta 2021 lähtien.
LUE MYÖS: Bahrainin GP:n tv-lähetysajat – Valtteri Bottas uudessa tilanteessa, Schumacherin odotettu debyytti
F1:n nykyiset kaupalliset sopimukset päättyvät kauden 2020 jälkeen. Sarjan omistaja Liberty Media haluaa lajista tasaisemman.
Ajatuksia on esitelty talleille jo aiemmin, mutta asiat etenevät hitaasti. Pienempien tallien kannustama kulukatto ja tulojen tasaisempi jakaminen ovat isoja teemoja, samoin kilpailulliset sekä moottorisäännöt ja lajin yleinen urheilupuolen johtaminen.
F1:n strategiaryhmä tapasi tiistaina. Ryhmään kuuluu kuusi tallia – Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Williams ja Renault – mutta tiistain kokoukseen pääsivät myös muiden tallien edustajat.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Bahrainin GP suorana 29.-31.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55,
2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajot klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 16.00
Su: Bahrainin GP klo 18.10, ennakkotunnelmat klo 17.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Istunnon jälkeen mukaan tulivat kisojen promoottorit sekä sponsoreiden edustajat. F1:n ja FIA:n edustajat esittelivät suunnitelmansa näin ollen laajalle kuulijajoukolle. F1-sarjan virallisilla verkkosivuilla kuvaillaan, että sarja pyrkii aloittamaan "uuden luvun maineikkaassa historiassaan", ja että tiistaina otettiin "askel lähemmäs, että se toteutuu vuodesta 2021 lähtien".
LUE MYÖS: FIA suitsii sääntökikkailua: F1-moottorien öljynpoltto entistä tiukempaan syyniin
FIA:n puheenjohtaja Jean Todt sanoi aiemmin helmikuussa, että uudet moottorisäännöt on jo lähetetty talleille ja kulukattoaloite on "edennyt aika pitkälle".
Päättäjät ovat valmistautuneet siihen, että tulevina viikkoina käydään paljon vääntöä ja keskusteluita. Mielipiteitä kun on yhtä monta kuin on talleja. Aiempina vuosina on nähty, että kaikille sopivia ratkaisuja on lähes mahdoton löytää.
Ei siis olisi yllättävää, jos Bahrainin kisaviikonlopusta lähtien alkaisi valtava julkinen huuto, jossa jokainen yrittää tuoda aggressiivisesti omat kantansa julki.
Mercedes, Ferrari ja Red Bull eivät pidä kulukattoa hyvänä ideana. Lisäksi Ferrari vastustaa kovasti sitä, että tallin historialliseen merkitykseen perustuva taloudellinen hyöty pyyhkäistäisiin kokonaan pois.