Perjantain odotettu tallikokous formula ykkösten tulevaisuuden linjauksista ei poikinut räiskyviä vastalauseita tai voimakasta keskustelua, kertoo Williams-tallin apulaispäällikkö Claire Williams. C Moren haastattelemat keskikastin tallipomot ovat varovaisen toiveikkaita muutosten suhteen.
Tästä on kyse:
Suunnitelmat julki – F1-sarjaan muutoksia tulevina vuosina
F1-tulonjaosta luvassa iso vääntö: ”Ferrari ja Mercedes kynsin ja hampain vastaan"
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu
C Morella!Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Bahrainin GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Lajin kaupalliset oikeudet omistava Liberty Media tiedotti Bahrainin GP:n yhteydessä suunnitelmistaan sarjan parantamiseksi kaudesta 2021 lähtien. Muutoslistalla on rajuja muutoksia, kuten halvemmat, yksinkertaisemmat ja tehokkaammat moottorit, voimasuhteita tallien välillä tasoittava budjettikatto sekä nykyistä selvästi reilumpi tulonjako.
Kaikki ehdotetut asiat ovat sarjan suurille valmistajille, ennen kaikkea Mercedekselle ja Ferrarille, isoja takaiskuja, sillä ne operoivat parhaillaan moninkertaisilla budjeteilla pienempiin verrattuna ja voivat laskuttaa valtavia summia muille toimittamistaan moottoreista. Myös palkintorahat valuvat niiden taskuihin.
Mercedeksen moottoreilla ajavan Williamsin apulaistallipäällikkö Claire Williams oli riemuissaan saavuttuaan tallipomojen kokouksesta, jossa Liberty kertoi ehdotuksensa tiimeille.
– Tämä on ollut hyvä päivä Williamsille, hän riemuitsi.
– Tässä on paljon voittajia ja häviäjiä, mutta meidän kannaltamme kaikki, mitä tänään linjattiin, oli sellaista, jota olemme halunneet nähdä. Ei vain meidän tiimin näkökulmasta, vaan myös lajin tulevaisuuden kannalta.
Williamsia yllätti tilaisuudessa lähinnä se, etteivät ehdotukset poikineet minkäänlaista debattia.
– Minä olin itse asiassa aika yllättynyt siitä, kuinka hiljaista siellä tuli. Luulin, että siitä tulisi enemmän keskustelua. Ihmiset ovat varmaan miettineet, miten lähestyä tätä asiaa, joten seuraavista parista viikosta tulee erittäin mielenkiintoisia.
– Meillä kaikilla on velvollisuus varmistaa, että formula ykköset selviää hengissä seuraavallekin sukupolvelle. Ja joskus täytyy laittaa omat agendat sivuun saavuttaakseen sen.
Tiedotustilaisuudessa kävi kuitenkin ilmi, että moottorivalmistajat saavat edelleen suhteessa enemmän rahaa kuin pienet asiakastiimit, minkä lisäksi Ferrarin erityisasema säilyy, joskin sille ojennettavaa ”brändibonusta” tulee jatkossa vähemmän kuin ennen.
Tästä huolimatta C Moren haastattelemat Williams, McLarenin Zak Brown ja Haasin Günther Steiner olivat kaikki lähtökohtaisesti tyytyväisiä Libertyn esityksiin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.