Formula ykkösten kaupalliset oikeudet omistava Liberty Media esitteli lokakuussa nykyisille moottorivalmistajille ja joukolle liittymään kiinnostuneita yhtiöitä suuntalinjansa vuonna 2021 muuttuvista moottorisäännöistä. Mikä muuttuu ja miksi nykyiset jättiyhtiöt, Ferrari etunenässä, vastustavat sääntömuutoksia? C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen tekee asiasta selkoa.
MAINOS
Brasilian F1-viikonloppu
C Morella!Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Brasilian GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 17.00!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Ferrari, Mercedes ja vähän myös Renault ovat vastustaneet Libertyn ehdotusta uusista moottorisäännöistä. Mikä näitä isoja yhtiöitä asiassa eniten kyrsii?
– Niitä harmittaa eniten se, että ne joutuvat luomaan kokonaan uuden voimanlähteen, mikä on näiden valmistajien mielestä kallista. Lisäksi nykyisistä voimayksiköistä ei saada käytettyä kaikkia asioita uutta rakentaessa.
Onko isojen firmojen vastustus pelkkää bisnespuhetta vai voiko joku tulokasvalmistaja oikeasti kilpailla heti niitä vastaan?
– Se olisi haastavaa, sillä esimerkiksi Mercedeksellä on hyvät resurssit ja kokemus käytössään, kun taas jollain Cosworthilla on vaikeaa lyödä siihen väliin. Kyllä varmasti nämä pitkään mukana olleet tulevat olemaan vahvoilla siinä, mutta mitä halvempia ja yksinkertaisempia moottorit ovat, sitä helpompi muiden on tulla mukaan. Tavallaan ne miljoonat ja miljoonat, joita Mersukin on sijoittanut moottorikehitykseen, pyyhkiytyvät nyt pois. Sitä kautta voi ymmärtää, etteivät ne firmat ole onnellisia tästä tilanteesta.
Ferrari on esittänyt taas perinteiset uhkailut lähteä sarjasta, jos säännöt ajetaan läpi, mutta kuinka todellisia nämä uhkaukset ovat tässä kohtaa?
– Ferrari uhkailee aina, kun he näkevät, ettei säännöistä ole heille hyötyä. Mutta mitä vaihtoehtoja heillä olisi tällä hetkellä? Missä he voisivat näkyä yhtä paljon ja saisivat yhtä paljon taloudellisesti takaisin? Hyvin epätodennäköisesti Formula E:stä, koska Ferrarilla ei ole yhtään täyssähköautoa, ja se on muutenkin jo aika monen ison valmistajan kenttä. Le Mansissa on enää vain Toyota jäljellä. Onko GT-autosarjoissakaan riittävästi heille? Aika vaikea nähdä, että olisi.
Onko F1:llä mahdollista tulla toimeen ilman Ferraria ja toisaalta, voiko Ferrari tulla toimeen ilman F1:stä?
– F1 tulee toimeen Ferraria, jos jätetään tunnepuoli pois keskustelusta. Jos puhutaan ihan faktapohjalta, niin toki siellä on paljon faneja, jotka ovat siellä vain Ferrarin takia ja he lähtisivät pois. Mutta jos koko sarjasta tulee elinvoimaisempi ja parempi sen takia, ettei siellä ole mukana yhtä sellaista, joka jarruttaa koko ajan sarjan kehittymistä, niin totta kai valinta täytyy tehdä sen kannalta, että sarja selviää eikä se yksi yksittäinen tekijä.
Tekniikka
Kuinka perusteellisesti moottorit muuttuvat vuodesta 2021 tämänhetkisen suunnitelman mukaan?
– Nyt on ollut puhetta siitä, että pysyttäisiin V6-moottoreissa ja hybriditeknologiassa, mutta sieltä jäisi kuitenkin tämä lämpöenergiaa talteen ottava MGU-H pois ja vain kineettistä energiaa kerättäisiin. Kaikille tulisi standardoitu elektroniikka ja akusto. Kierroslukua nostettaisiin (3000 kierroksella minuutissa). Sillä tähdätään siihen, että moottorista saattaisin vähän enemmän meteliä irti ja koneesta tehtäisiin yksinkertaisempi. He ovat kuitenkin tehneet sen fiksusti, etteivät ole vielä antaneet sääntöjä ulos. Se rajoittaa autotehtaita siinä, etteivät ne voi lähteä vielä tekemään moottoreita. Kun ne speksit annetaan ensi vuoden lopussa, kaikilla on sama aika kehittää sitä moottoria.
Jos ajatellaan vaikka polttomoottoria, niin kuinka paljon se voi näiden annettujen tietojen perusteella muuttua?
– Kyllä se voi aika muuttua, kun mietitään vaikka, että kuinka paljon lisää bensan virtausta tarjotaan, koska kierrosluvun nostaminen ei tapahdu ilman sitä.
MGU-H on ilmeisesti ollut koko paketin vaikein ja kallein osa suunnitella. Mikä siitä tekee kalliin ja hankalan kehittää?
– Turboahdin hallitsee sitä, koska turbon väliin pitää laittaa sähkömoottori. Sen pitää olla äärimmäisen kevyt ja äärimmäisen helposti pyörivä ja hidastuva, jotta voit rakentaa perinteisen turbon sinne väliin. Kun kaikki hybriditeknologia annetaan kaikille samanlaisena, hinta saadaan varmasti alemmas ja kilpailu valmistajien välillä tapahtuisi turbo- ja polttomoottoripuolella.
Tarkoittaako MGU-H:n poistaminen myös sitä, että turbo täytyy suunnitella aivan uusiksi?
– Kyllähän sen joutuu uusiksi tekemään, muttei se ole maailmanloppu.
Mitä mieltä olet kineettistä energiaa keräävän MGU-K:n painoarvon kasvattamisesta ja ennen kaikkea sen hyökkäysominaisuudesta, jossa kuski voisi kartuttaa energiaa usean kierroksen ajan yhtä iskua varten?
– No se tuo kisaan erilaisia vaihtoehtoja. Jos katsotaan muita moottoriurheilusarjoja, kuten DTM:ää, niin siinä saa käyttää 12 kierroksen ajan DRS:ää (avattavaa takasiipeä) paljon vapaammin. Ennen myös puhuttiin turboruuvista, jolla pystyi nostamaan painetta muutamaksi kierrokseksi. Tällä tavallaan päästään takaisin siihen romanttiseen tilanteeseen – ja puhun nyt romanttisesta, en välttämättä paremmasta tilanteesta – jossa pystyi ottamaan vähän lisävoimaa, jos oli paukkuja jäljellä.
Säännöissä puhutaan myös niin sanotusta Plug & Play -tyyppisistä moottoreista ja vaihdelaatikoista. Mitä niillä tarkoitetaan?
– Siinä määriteltäisiin moottorin kiinnityspisteet, ehkä vesi-, turbo- ja pakoputkien paikat kaikille samanlaisiksi. Se tarkoittaisi sitä, että moottorin pystyisi teoriassa vaihtamaan yhdestä valmistajasta toiseen vaikka kesken kauden. Olen ihan varma, että valmistajat ovat sitä vastaan, koska jokainenhan yrittää aina ajaa omaa etuaan. Olisi kuitenkin hienoa, jos Libertylta nähtäisiin sellaista otetta, että ajettaisiin kunnon sääntömuutokset läpi.
Uudet tulijat
Pariisin kokouksessa paikalla olivat nykyisten moottorivalmistajien lisäksi myös Volkswagen Group, Aston Martin, Cosworth, Ilmor, AVL ja Magneti Marelli. Miltä tämä lista kuulostaa?
– Nämä autotehtaat tietenkin pitävät silmällä, että mitä tapahtuu. Se, että päättävätkö ne investoida ja lähteä tähän mukaan, se on eri juttu. Sinänsä lista on vakuuttava ja hyvä. Jos niistä nyt saadaan yksi kolmasosa lähtemään mukaan, niin se olisi jo aika raju lisäys.
Millaiset edellytykset näillä yhtiöillä olisi lähteä mukaan formula ykkösiin?
– VW Groupilla erittäin hyvät. Cosworthilla ja Ilmorilla hyvät. AVL:llä on myös erittäin kova kokemus testaamisesta, joten ei senkään tulo olisi mahdotonta. Kyse on vain siitä, keneltä löytyy sitä pinkkaa ja millaiset säännöt ovat.
Mitä nämä yhtiöt tekevät nykyisin? Volkswagen luopui vuosi sitten rallin MM-sarjasta, ja Cosworth sekä Ilmor muistetaan takavuosilta myös formula ykkösistä.
– VW:llä on kokemusta ja rallista sekä Audin ja Porschen kautta LMP-luokista. Ilmor ja Cosworth tekevät vieläkin lähinnä moottorinkehityshommia kilpa- ja katupuolelle. AVL on yhtiö, jota ei paljon missään näe, mutta he tekevät paljon testi- ja kehitystyötä. Jos vain rahoitus löytyy, niin miksi eivät voisi lähteä mukaan. Aston Martin sama juttu.