C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen uskoo vahvasti, että McLarenin ja Hondan yhteistyö jatkuu kaikesta huolimatta.
Honda palasi formuloihin moottoritoimittajana vuodeksi 2015. Ensimmäinen kausi tuotti 27 pistettä ja toiseksi viimeisen sijan, seuraava vuosi 76 pistettä ja kuudennen sijan. Nyt McLaren on kuitenkin valmistajien sarjassa viimeisenä, vaivaisilla kahdella pisteellään.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Ongelmat ovat kaudesta toiseen samat: Hondan voimayksiköstä ei irtoa tarpeeksi tehoa ja kone ei kestä kisoja maaliin saakka.
Honda ehti jo vahvistaa, että siirtyy myös Sauberin moottoritoimittajaksi, mutta sopimus purettiin ja Sauber jatkaa yhteistyötä Ferrarin kanssa. Hondan ja McLarenin liiton erolla on spekuloitu koko kauden ajan, eikä vahvistusta ole tullut mihinkään suuntaan. Vaihtoehdot ovat kuitenkin vähissä, ja McLaren-Hondan ilmoittautuminen ensi kauden sarjaan on todennäköisin vaihtoehto.
– Jos ajatellaan McLarenin realistisia moottorivaihtoehtoja, niin Mercedes ja Ferrari ovat sanoneet ei. Se jättää tarjolle Renault'n, eivätkä he tulisi varmasti antamaan halpaa diiliä McLarenille, koska silloin he kilpailisivat Renault'n itsensä kanssa, Oikarinen sanoo.
– Honda rahoittaa aika pitkälle McLarenin toimintaa, joten on vaikea nähdä, että he lähtisivät pois. Uskon, että he katsovat vielä ensi vuoden, ja jos sekin on tuollaista taapertamista, siinä vaiheessa ruvetaan miettimään, onko se järkevää vai ei, Oikarinen jatkaa.
Hondan tämän vuoden ongelmat johtuvat siitä, että japanilaisvalmistaja teki ison konseptimuutoksen, eikä luotettavuus ole ollut odotetulla tasolla. Voimayksikköä on testattu dynamometrissä, mutta simulaatiot eivät vastaa radalla esiintyviä yksityiskohtia.
– Esimerkiksi dynamometrin värinät ovat erilaisia. Värinät, mitä on autossa, osa osista on rikkoutunut ja G-voimat tekevät osansa, kuten öljytankin kanssa on nähty. On asioita, joita voi testata vain autossa, ja kun autolla testaaminen on vähäistä, siksi tämä on jatkunut pitkään.
Honda ja nopeat reaktiot
F1-sarjan säännöissä määrätään, että jos jokin talli on ilman moottoria, vähiten moottoreita toimittavan moottorinvalmistajan täytyy tarjota voimanlähde. Tällä hetkellä Mercedes, Ferrari ja Renault toimittavat kolmelle tallille moottoreita.
Honda on sanonut kartoittavansa tällä hetkellä muitakin asiakasvaihtoehtoja ja heidät on yhdistetty huhuissa Toro Rosso -talliin.
Oikarinen muistuttaa, että jos McLaren jäisi "kerjäysvaihtoehtoon", se ei saisi samanlaista tukea kuin muut tallit saavat moottorinvalmistajaltaan. Lisäksi insinöörit ja muu väki pitäisi kerätä McLaren-projektiin erikseen.
Näin ollen Honda näyttäisi ainoalta järkevältä vaihtoehdolta McLarenille. Ellei Honda sitten itse päätä vetää töpseliä F1-projektin seinästä.
– Honda on tehnyt nopeita liikkeitä aiemminkin. 2000-luvun alussa heidän piti tulla omalla tallilla mukaan ja Jos Verstappen testasikin autoa, mutta yhtäkkiä he päättivät, ettei tämä olekaan kivaa ja laittoivat ovet kiinni. Ja kun he päättivät lopettaa F1-tallinsa vuonna 2008, kävihän sekin äkkiä. Ei se vaihtoehto ole poissuljettu, mutta uskoisin, että he yrittävät vielä, Oikarinen sanoo.
McLarenin odotukset ovat korkealla tämän viikonlopun Unkarin GP:ssä, sillä hitaalla radalla voimayksikön merkitys on pienempi.