Teknologiajätti Facebook tiukentaa poliittista mainontaa koskevia sääntöjään Yhdysvalloissa, kertoo Independent ja usea muu media. Facebook pyrkii näin estämään väärinkäytökset sen alustoilla ennen Yhdysvaltain vuoden 2020 presidentinvaaleja.
Vastedes ehtona poliittisten mainosten saamiseksi Facebookiin ja Instagramiin on, että mainoksen tilaaja julkistaa tiedon siitä, mikä taho mainoksen rahoittaa.
Facebook niin ikään ottaa käyttöön merkinnän "vahvistettu organisaatio", jonka kautta mainostajien on osoitettava laillisuutensa. Laillisuuden vahvistukset antaa Yhdysvaltain hallinto.
Kaikkien poliittisista tai sosiaalisista aiheista mainostavien on myös julkaistava yhteystietonsa.
Tiukennetut säännöt tulevat voimaan lokakuun puolivälissä.
Facebook on jo aiemmin pyrkinyt estämään alustojensa väärinkäyttöä vaaleihin vaikuttamisessa. Osaa näistä toimista on arvosteltu tehottomiksi.