Sosiaalisen median jättiyhtiö Facebook tiukentaa poliittisen mainonnan valvontaansa, kertoo muun muassa uutistoimisto Reuters. Facebookin globaalien asioiden johtaja Nick Clegg kertoi asiasta lehdistötilaisuudessa Brysselissä.
Yhteisöpalvelu alkaa seuloa poliittisia mainostajia tarkemmin ja pyrkii lisäämään mainonnan läpinäkyvyyttä.
Jatkossa ostaakseen poliittiselle mainossisällölleen näkyvyyttä käyttäjällä tulee olla Facebookilta haettu valtuutus. Myös tieto mainoksen maksajasta tulee julkiseksi.
– Nämä keinot tulevat käyttöön myös mainoksiin, jotka eivät suoraan tue yhtä ehdokasta, mutta keskittyvät hyvin politisoituneisiin merkittäviin aiheisiin, kuten maahanmuuttoon, Clegg sanoi uutistoimisto Bloombergin mukaan.
Uudet säännöt otetaan käyttöön maaliskuun lopulla, hyvissä ajoin ennen toukokuun eurovaaleja.
Muualla maailmassa säännöt otetaan käyttöön kesällä. Poikkeuksena ovat Israel, Unkari ja Intia, joissa on nopeampi aikataulu pian pidettävien vaalien takia.
Vaalivaikuttaminen somessa jo pitkään tapetilla
Muutosten tavoitteena on ehkäistä ulkopuolisia vaikutusyrityksiä vaaleihin.
Facebook on kohdannut viime aikoina voimakasta kritiikkiä sen riittämättömistä toimista ulkopuoliseen vaalivaikuttamiseen, joka on noussut keskusteluun muun muassa brexit-kansanäänestyksen ja Yhdysvaltain edellisten presidentinvaalien jälkeen.
Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on ollut kuultavana asian tiimoilta Euroopan parlamentissa ja Yhdysvaltain kongressissa.
Keskustelu sai uusia kierroksia viime vuonna ilmi tulleesta Cambridge Analytica -skandaalista.
Facebook-käyttäjien tietoja luovutettiin analytiikkayhtiölle, joka käytti tietoja ainakin Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa vaalimainonnan kohdentamiseen Donald Trumpin kampanjan hyödyksi.
Jopa 87 miljoonan Facebook-käyttäjän tiedot vuosivat Cambridge Analyticalle.
Samanlaisia keinoja USA:n välivaaleissa
Clegg, joka on Britannian entinen varapääministeri, sanoi, että Facebook käytti samankaltaisia keinoja jo Yhdysvaltojen välivaaleissa viime marraskuussa.
Saadakseen Yhdysvalloissa valtuutuksen mainontaan, on käyttäjän oltava mainostavan sivun ylläpitäjä sekä todistettava Facebookille henkilöllisyytensä ja sijaintinsa maassa.
Vastaavanlaisia vaatimuksia voi siis odottaa myös Suomeen.
Välivaaleissa käytössä ollut mainosten arkistointi otetaan käyttöön myös muualla maailmassa. Poliittiset mainokset arkistoidaan julkiseen tietokantaan seitsemäksi vuodeksi.
Tietokantaan taltioidaan tieto mainokseen käytetystä rahasummasta, näyttökerroista ja maksajasta. Mainoksen nähneistä tallennetaan tilasto heidän iästään, sukupuolestaan ja sijainnistaan.
Facebook perustaa myös kaksi uutta alueellista vaalivaikuttamista kitkevää toimistoa: toinen Dubliniin, toinen Singaporeen.
– Nämä tiimit lisäävät kerroksen puolustukseemme valeuutisia, vihapuhetta ja äänestäjien painostamista vastaan, yhtiön blogikirjoituksessa todetaan.