Facebookin ja Instagramin käyttö saattaa muuttua EU-maissa, raportoi muun muassa CNN.
Instagramin ja Facebookin omistava Meta pohtii parhaillaan somepalveluille kuukausimaksullista vaihtoehtoa. Muutokset palveluihin koskisivat käyttäjiä EU-maissa.
CNN:n mukaan kuukausimaksuja mietitään, jotta Meta voisi noudattaa erilaisia EU-säädöksiä koskien yhdysvaltalaisten teknologiayritysten personoitujen mainosten käyttöä. Säännöt ovat tiukentuneet EU-maissa ja teknologiayrityksiä vaaditaan nyt kysymään käyttäjiltä suostumusta tällaiseen mainontaan.
Taustalla EU:n tuomioistuimen päätös
EU:n tuomioistuin päätti heinäkuussa, että teknologiayritykset voivat käyttää erilaisia tilausmalleja kysyäkseen käyttäjiltä suostumusta mainontaan. Näin ollen käyttäjiltä voidaan kysyä, haluavatko he käyttää Facebookia ja Instagramia ilman mainoksia, maksua vastaan.
Päätöksen myötä muun muassa Norjan tietosuojaviranomainen määräsi Metan lopettamaan kohdennettujen mainosten lähettämisen Facebookin ja Instagramin käyttäjille. Elokuun puolivälissä yhtiölle määrättiin päivittäiset miljoonan kruunun (noin 87 000 euron) sakot niin kauan, kunnes se noudattaa markkinointikieltoa.
Lue myös: Meta saa joka päivä jättisakot Norjassa – ei tottele määräystä kohdennetuista mainoksista
Somepalveluihin 13–16 euron kuukausimaksuvaihtoehto?
The Wall Street Journalin mukaan Meta suunnittelisi nyt noin 13 euron kuukausimaksuvaihtoehtoja niille käyttäjille, jotka haluavat välttää personoidut mainokset Instagramissa. Kuukausimaksu nousisi noin 16 euroon, jos mainokset haluaisi pois Instagramin lisäksi myös Facebookissa.
Meta ei toistaiseksi ole vielä vahvistanut medioille suunnitelmiaan, mutta yhtiön mukaan se tutkii parhaillaan erilaisia vaihtoehtoja.
– Meta uskoo henkilökohtaisten mainosten tukemien ilmaisten palvelujen arvoon. Jatkamme kuitenkin erilaisten vaihtoehtojen tutkimista varmistaaksemme, että noudatamme kehittyviä säädösvaatimuksia, Meta kommentoi lausunnossaan.