Metalle takaisku EU-tuomioistuimessa – mahdollisesti vakava kolaus digijättien mainosliiketoiminnalle

AOP, meta
Meta kärsi tappion EU-tuomioistuimessa./All Over Press
Julkaistu 04.07.2023 16:28(Päivitetty 04.07.2023 18:13)

MTV UUTISET – STT

Facebookin emoyhtiö Meta on kärsinyt tappion EU-tuomioistuimessa. Tuomioistuin linjasi Saksan kilpailuviranomaisen tapaan, että yhtiö on käyttänyt väärin hallitsevaa asemaansa sosiaalisessa mediassa.

Seurauksena voi olla, että Facebook joutuu pyytämään käyttäjiltä luvan suunnata heille mainoksia niiden tietojen perusteella, joita he ovat luovuttaneet esimerkiksi Facebookin, Instagramin tai Whatsappin käytön kautta. Tästä aiheutuisi merkittävä kompastuskivi Metan rahakkaalle mainosliiketoiminnalle.

Ratkaisusta kertoivat muun muassa Financial Times, Wall Street Journal ja New York Times.

Saksan kilpailuviranomainen Bundeskartellamt kertoo saaneensa tuomioistuimen tuen sille, että arvioidessaan kilpailusääntöjen noudattamista se voi ottaa huomioon myös tietosuoja-asetus GDPR:n noudattamisen. Saksalaisviranomainen linjasi vuonna 2019, että Metalla ei ole oikeutta yhdistää eri lähteistä kerättyjä tietoja ilman käyttäjien lupaa. Verkkojätti käytti tietoja mainosten kohdentamiseen.

– Ratkaisu on erinomainen uutinen digitaalisen talouden kilpailusääntelyn kannalta. Tietosuoja täytyy ottaa huomioon myös, kun kilpailusääntöjä sovelletaan. Tällä ratkaisulla on kauaskantoisia seurauksia datatalouden liiketoimintamalleille, sanoi Bundeskartellamtin johtaja Andreas Mundt tiedotteessa.

Mundtin mukaan Metan ja sen tytäryhtiöiden palvelut tarjosivat käyttäjille näennäistä valinnanvaraa, kun käyttäjät voivat joko käyttää yhtiön palveluita ja jakaa tietonsa tai pysytellä kokonaan poissa keskeisistä sosiaalisen median palveluista.

Meta pureskelee päätöstä

Meta ilmoitti Financial Timesin mukaan tutkivansa EU-tuomioistuimen linjausta ja kommentoivansa sitä myöhemmin. Ratkaisu voi vaikuttaa myös muihin suuria tietomääriä kerääviin nettijätteihin kuten Amazoniin, Googleen ja Tiktokiin.

Lopullisia vaikutuksia on vielä vaikea arvioida, koska EU:ssa on astumassa voimaan uusi digitaalimarkkinalaki (DMA) joka asettaa tiukempia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle digijättien palveluissa.

1:16img

Elon Musk osti Twitterin - kyberturvallisuuden työelämäprofessori Jarno Limnéll: "Vaikutuksia sananvapauteen ja pelisääntöihin"

Lue myös: Twitteriä uhkaa uusi sosiaalinen media nimeltään Threads

Juttua on päivitetty kauttaaltaan lisätiedoilla kello 18.13.

Tuoreimmat aiheesta

Meta