Twitterin uusi kilpailija Threads on saanut lentävän startin. Analyytikon mukaan Threads tarvitsisi vain neljäsosan Metan niin ikään omistaman Instagramin kuukausittaisista käyttäjistä, jotta se olisi yhtä suuri kuin Twitter.
Facebookin omistajan Metan uuteen tekstimuotoiseen viestipalveluun Threadsiin rekisteröityi ensimmäisten seitsemän tunnin aikana kymmenen miljoonaa käyttäjää, Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi Threads-tilillään torstaiaamuna Suomen aikaa. 30 miljoonan käyttäjän raja rikkoutui alle vuorokaudessa.
Metan uusi tekstimuotoinen viestipalvelu julkaistiin Applen ja Androidin sovelluskaupoissa varhain torstaina Suomen aikaa. Avautuessaan alustalla oli tilejä auki jo muun muassa Shakiralla ja Jack Blackilla sekä erinäisillä tiedotusvälineillä, kuten Hollywood Reporterilla ja Vicella. Alustan julkaisu Euroopassa on viivästynyt sääntelyn vuoksi.
Threads on tällä hetkellä merkittävin kilpailija miljardööri Elon Muskin omistamalle Twitterille, jota yksikään potentiaalinen haastaja ei ole tähän mennessä onnistunut korvaamaan täysin.
Lue myös: Huonoja uutisia Twitter-kilpailijaa odottaville: Threads ei ole tulossa EU-maihin toistaiseksi
Musk on tuonut Twitteriin kiisteltyjä uudistuksia kerta toisensa jälkeen. Metan uskotaan hyödyntävän Muskin kaoottista johtamistyyliä tuodakseen markkinoille uuden palvelunsa, josta yhtiö toivoo julkisuuden henkilöiden, yritysten ja poliitikkojen uutta viestintäkanavaa.
Instagram voi kirittää alustaa
Sovellus esiteltiin Instagramin selkeänä oheistuotteena, mikä tarjoaa alustalle teoriassa yli kahden miljardin käyttäjän valmiin yleisön.
– Jos Instagram-käyttäjä, jolla on paljon seuraajia -- alkaa julkaista säännöllisesti Threadsissa, uusi alusta voi menestyä nopeasti, arvioi talousanalyytikko Brian Wieser.
Markkinatutkimusyhtiö Insider Intelligencen analyytikko Jasmine Engbergin mukaan Threads tarvitsisi vain neljänneksen Instagramin kuukausittaisista käyttäjistä, jotta se olisi yhtä suuri kuin Twitter.
– Twitter-käyttäjät kaipaavat epätoivoisesti vaihtoehtoa ja Musk on tarjonnut Zuckerbergille ikkunan, sanoi Engberg.
Zuckerberg ja Musk ovat viime aikoina tarjoutuneet selvittelemään välejään jopa taistelukehässä.
Ajatus häkkitappelusta nousi otsikoihin sen jälkeen, kun Zuckerberg oli väitetysti sanonut työntekijöilleen, että Threads olisi kuten Twitter, mutta "järkevästi johdettu".
Lue myös: Metalle takaisku EU-tuomioistuimessa – mahdollisesti vakava kolaus digijättien mainosliiketoiminnalle
"Avoin ja ystävällismielinen keskustelualusta"
Meta onkin antanut viitteitä siitä, että yhtiö haluaa ottaa hajurakoa Twitteriin ja sen toksiseen maineeseen. Metan niin ikään omistaman Instagramin johtaja Adam Mosseri on kertonut kuvapalvelun käyttäjille, että Threadsin on tarkoitus olla avoin ja ystävällismielinen keskustelualusta.
Muskin aikana Twitterin johdossa alustalla julkaistavan sisällön moderointi on vähentynyt minimiin, minkä lisäksi häiriöt ja hätiköidyt päätökset ovat paitsi tahranneet sivuston mainetta, myös saaneet julkisuuden henkilöitä ja suuria mainostajia kaikkoamaan alustalta.
Musk ilmoitti viime viikolla rajoittavansa sitä, miten monta tviittiä viestipalvelun käyttäjät voivat päivän aikana nähdä. Miljardöörin mukaan kyse olisi väliaikaisesta toimenpiteestä, mutta sen mahdollisesta kestosta ei ole tarjottu tarkempaa tietoa.
Tämän jälkeen Musk suututti vielä omistautuneimmat Twitter-harrastajat julistamalla, että pääsy tviittitulvan organisointiin tarkoitettuun TweetDeckiin tarjotaan jatkossa vain maksaville asiakkaille.
Artikkeli jatkuu videon alla.
6:43
Sääntelyhuolet viivästyttävät lanseerausta EU:ssa
Vaikka huomio on kiinnittynyt viime aikoina Muskiin ja Twitteriin, eivät Zuckerberg ja Metakaan ole välttyneet kritiikiltä. Yhtiön toimintaan on suhtauduttu varauksella varsinkin Euroopassa.
Metaa kritisoidaan erityisesti siitä, miten se käsittelee käyttäjiensä henkilötietoja. Meta hyödyntää käyttäjien henkilötietoja kohdennettuun mainontaan, jonka avulla yhtiö tekee miljardikaupalla voittoa vuosineljännes toisensa jälkeen.
Asiaa läheisesti tuntevan lähteen mukaan sääntelyyn liittyvät huolet viivästyttävät Threadsin lanseerausta EU:ssa. Metaan sovelletaan EU:ssa uutta digitaalimarkkinalakia (DMA), joka asettaa voimaan astuessaan tiukempia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle digijättien palveluissa.
DMA muun muassa rajoittaisi sitä, miten yhtiöt voivat siirtää henkilötietoja eri tuotteidensa välillä. Tämä saattaa hankaloittaa esimerkiksi Instagramin suosion hyödyntämistä Threadsin kohdalla.
Meta jäi kiinni tämänkaltaisesta toiminnasta sen jälkeen kun yhtiö osti WhatsApp-viestisovelluksen.
Lue myös: Twitteriä uhkaa uusi sosiaalinen media, kun Meta julkaisee Threadsin – "Kova haastaja tavallisen käyttäjän näkökulmasta"
Artikkelia muokattu 6.7. klo 21: Lisätty tieto 30 miljoonan käyttäjän rajan rikkoutumisesta.