Facebook jäädytti New Yorkin yliopiston tutkijoiden tilit, kun nämä tutkivat palvelussa levitettäviä poliittisia mainoksia.
Facebook vetosi käyttäjien yksityisyyteen sekä kauppakomissio FTC:ltä saamaansa määräykseen. FTC:n mukaan heidän antamansa määräys on nyt tahallaan ymmärretty väärin.
Facebookin tuotehallintajohtaja Mike Clark kirjoitti tutkijoiden käyttämän työkalun olleen Facebookin ehtojen vastainen tiedonkaapimistyökalu. Lisäksi Clark vetosi FTC:n keväiseen määräykseen, jonka mukaan Facebookin tulisi sitoutua entistä paremmin käyttäjien yksityisyyden suojeluun.
FTC:n kuluttajasuojasta vastaava johtaja Samuel Levine vastasi Clarkin kirjoitukseen nopeasti.
Levinen mukaan heidän virastonsa haluaa edistää ihmisten yksityisyyttä. Kun tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kohdennetun mainonnan toimintaa, on tutkimuksen estäminen vastoin tätä käyttäjien yksityisyyden suojelua.
FTC kannattaakin toimia, joilla halutaan parantaa liiketoimien ja erityisesti kohdennetun mainonnan läpinäkyvyyttä.