Kiinalaiset verkkokaupat ovat suomalaisten mielestä heikkomaineisimpia yrityksiä

Kiinalaiset verkkokauppayhtiöt Shein ja Temu ovat suomalaisten mielestä heikkomaineisimpia yrityksiä, tuore kyselytutkimus kertoo. Sekä Temu että Shein ovat tulleet tunnetuiksi huomattavan halvoista hinnoista, ja ne myyvät muun muassa ultrapikamuotia.

Heikkomaineisten yritysten listalle nousivat uusina halpamyymäläketju Kärkkäinen ja ruokalähettiyhtiö Wolt. Hyvämaineisimmat yritykset ovat kyselyn perusteella hissiyhtiö Kone, elintarvikekonserni Fazer ja metsäkoneyhtiö Ponsse.

– Vaikka perheyhtiöt ovat merkittävä osa elinkeinoelämää, tulosta voi sanoa yliedustukseksi. Koneen vankkaan maineeseen eivät ole vaikuttaneet edes toimintaympäristön haasteet, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo tiedotteessa.

Hyvämaineisten yritysten listalta löytyvät myös päivittäistavaraketjut S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Kauppaketjut ovat pysyneet hyvämaineisten yritysten listalla useiden vuosien ajan.

Kyselytutkimus tehtiin kesä–heinäkuussa ja siihen vastasi runsaat 10 500 suomalaista. Tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella.

Yritysten mainetta arvioitiin kahdeksan eri osatekijän avulla. Ne olivat hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

T-Median toteuttamassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin 30:n Suomessa toimivan yrityksen mainetta suomalaisten keskuudessa. Kyselytutkimus tehtiin kesä–heinäkuussa, ja siihen vastasi runsaat 10 500 suomalaista.

Lue myös:

    Uusimmat