Junat myöhässä, vessat eivät toimi, junissa on roskaa ja netti pätkii. Tällaisia valituksia VR on saanut kaukojunamatkustajilta.
Juhannuksen jälkeen tapahtuneet kaukojunien myöhästelyt poikivat ennätysmäärän korvaushakemuksia VR:ltä. Viivästykset johtuivat ratatöistä, mutta kaukojunat myöhästelevät muulloinkin. VR:n operatiivisen päällikön Jaakko Rantalan mukaan kaukojunien täsmällisyys oli kesäkuussa 79 prosenttia.
– Kun puhutaan yli viiden minuutin viivästyksestä, niin se vaikuttaa täsmällisyyteen, Rantala kertoo.
Suurin osa myöhästymisistä on yleensä kymmeniä minuutteja, ja vain muutama prosentti junista myöhästyvät yli puoli tuntia aikataulusta.
Lue myös: Jumituitko jussina junaan? Viivästymiset poikineet jo tuhansia korvaushakemuksia VR:lle – näin haet hyvitystä
Vain viidesosa myöhästymisistä VR:stä johtuvia
Vaikka VR joutuu operaattorina vastaamaan asiakkaiden valituksiin, aina myöhästyminen ei ole yhtiön vika.
– Vain 18-20 prosenttia viivästymisistä on VR:stä johtuvia, ja tällaisia ovat esimerkiksi kaluston viat tai henkilökunnan poikkeusjärjestelyt, kun esimerkiksi häiriötilanteen vuoksi työntekijät eivät ehdi vaihtoyhteyteen, Rantala selittää.
Rantalan mukaan noin kaksi kolmasosaa junien myöhästymisistä liittyy junaratoihin. Niiden kunnossapidosta ja kehittämisestä vastaa Väylävirasto.
– Ratatyöt pyritään perinteisesti ajoittamaan juhannuksen aikoihin, jolloin radoilla on vähemmän liikennettä. Iso ratatyö ei välttämättä salli juurikaan epäonnistumisia työskentelyn aikana, ja jos työraot pitkittyvät, se aiheuttaa häiriötä junaliikenteelle, kertoo Väyläviraston yksikön päällikkö Jukka Valjakka.
Ongelmia syntyy Valjakan mukaan etenkin yksiraiteisilla rataosuuksilla, joissa ei ole kiertomahdollisuutta. Lisäksi esimerkiksi säästä tai ukkosista johtuvat häiriöt voivat viivästyttää rataliikennettä.
Lue myös: Junat myöhässä jopa 12 tuntia – Liikennepäälikkö kertoo, mistä viivästys johtuu
VR vastaa juniin liittyviin moitteisiin
Sosiaalisessa mediassa on valiteltu myöhästymisten lisäksi esimerkiksi junien epäsiisteydestä, ilmastoinnin ja vessojen toimimattomuudesta ja internet-yhteyden hitaudesta.
VR:n operatiivinen päällikkö Jaakko Rantala kertoo, että valitukset ilmastoinnista ovat olleet yksittäisiä.
– Kesäkuussa matkustajamäärät olivat korkeita, mutta valituksia esimerkiksi ilmastoinnin toimivuudesta tuli parisenkymmentä valitusta. Tietenkin yksittäisiä ongelmakohtia on, mutta kokonaisuudessa ilmastoinnin suhteen kesä on mennyt hyvin, hän kertoo.
Monet matkustajat ovat olleet pettyneitä myös internetin hitauteen.
– Meiltä on toivottu tehokasta ja hyvää nettiyhteyttä, ja tässä meillä on käynnissä mittava projekti, jossa on tarkoitus kehittää junien verkkoyhteyksiä, Rantala toteaa.
Siivouksen ja vessojen toimivuuden osalta Rantala viittaa rataliikenteen häiriöihin, jotka vaikeuttavat suunniteltua kaluston kiertoa.
– Viikoittain siivotaan noin 5000 vaunua, ja olemme asiakaspalautteen ja matkustajamäärien kasvun myötä lisänneet matkan aikana tapahtuvaa siivousta. Kun liikenteessä on häiriöitä, suunniteltu kalustokierto ei välttämättä toteudu, ja silloin joudutaan punnitsemaan, jääkö jokin yksittäinen toimenpide tekemättä, kun pyritään hoitamaan liikenne mahdollisimman täsmällisesti, Rantala kertoo.
Rantalan mukaan asiakaspalaute on VR:lle tärkeää, ja VR ottaa vastaan palautetta aktiivisesti, ja tekee sen pohjalta toimenpiteitä.
Katso yläpuolelta video, kun MTV Uutiset nousi kaukojunaan kysymään matkustajien kokemuksia pitkän matkan junista.