Mainetutkimuksen tehneen T-Median kehitysjohtaja paljastaa, mitkä tekijät vaikuttavat yrityksen maineeseen.
Vieremäläinen metsäkonevalmistaja Ponsse valittiin kolmatta vuotta peräkkäin Suomen maineikkaimmaksi yritykseksi, ilmenee tämän vuoden Luottamus&Maine -tutkimuksessa.
MTV:n Uutisaamussa vierailleen Luottamus&Maine -tutkimuksen toteuttaneen T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti arvioi Ponssen maineen syntyvän sen alueellisesta merkityksestä.
Lue lisää: Metsäkonevalmistaja Ponsse jälleen Suomen maineikkain yritys – koronakriisi piristi vähittäiskaupan ja elintarvikealan mainetta
– Ponssehan ei ole niin tunnettu kuin monet muut yhtiöt mutta samalla se on hyvin merkityksellinen yhtiö Keski-Suomessa ja hoitaa asiakassuhteitaan erittäin hyvin. Ponsse on keskeinen toimija alueen elinvoimaisuudelle ja muodostaa useiden yritysten keskittymän, joka tuottaa teknologiaa maailmalle.
Huonomaineisimpien listalta löytyi muun muassa hoivayrityksiä. Esperi Care lunasti jumbosijan, ja toinen hoivayritys Attendo oli neljänneksi viimeinen. Myös Stockmann kuului heikoimmin menestyneeseen kymmenikköön.
– Stockmann on ikonen toimija ja suomalaisilla on ollut kovat odotukset siitä, millainen se heidän mielikuvissaan on. Kun odotukset eivät ole toteutuneet, on syntynyt pettymyksiä. Maineessa on aina kyse siitä, mitkä odotukset ovat suhteessa toimijaan sekä siitä, toteutuvatko odotukset, Ruokolahti arvioi.
Luottamus&Maine on T-Median kehittämä tutkimusmalli, jossa yritysten mainetta selvitetään kahdeksan osa-tekijän osalta kuluttajille suunnatuilla kyselyillä.
Niihin kuuluvat muun muassa yrityksen toiminnan vastuullisuus, tuotteet ja palvelut sekä yrityksen houkuttelevuus työnantajana.
Ruokolahden yrityksen maine on suoraan yhteydessä kuluttajien ostohaluihin ja siten yrityksen liikevaihtoon.