Synt. 25.4.1981 São Paulo, Brasilia Pituus: 166 cm Paino: 60 kg
Italian F3000-mestaruuden voittanutta Massaa pidettiin kauden 2002 alla superlahjakkuutena. Hän tuli Sauberille korvaamaan Kimi Räikkösen jättämän aukon. Nuori brassilahjakkuus teki sopimuksen Ferrarin kanssa jo ennen kuin hän oli edes ehtinyt kilpailla F1-autolla.
Tulokaskauden aikana hurjat ennakko-odotukset eivät kuitenkaan täysin täyttyneet, sillä Massa teki F1-auton ratissa liikaa virheitä. Niinpä hänet passitettiin Ferrarille testikuskin rooliin vuodeksi kypsymään. Kaudeksi 2004 Massa palasi taas Sauberille kisakuskin rooliin ja osoitti kehittyneensä. Hän keräsi kauden aikana 12 MM-pistettä
Kaudella 2005 Massa jatkoi tasaisia suorituksia Sauberin ratissa. Kauden aikana hän saavutti 11 MM-pistettä ja osoitti pääsääntöisesti olevansa nopeampi kuin tallikaverinsa, vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve. Massan kannalta parasta antia oli kuitenkin Ferrari-sopimus kaudelle 2006. Michael Schumacherin tallitoverina hän osoitti kahdella osakilpailuvoitollaan (Turkki ja Brasilia) olevansa Ferrari-pestin arvoinen. Schumin vetäydyttyä kilparadoilta Massa sai tallitoverikseen Kimi Räikkösen.
Kaudella 2007 Massa oli avittamassa Ferraria valmistajien maailmanmestaruuteen. Brasilialaiskuski tarjosi myös Räikköselle tärkeää apua kuljettajien mestaruuteen, kun hän varmasti Brasilian päätöskisan kakkossijallaan, että molemmat McLaren-kuljettajat jäivät MM-sarjassa pisteen päähän suomalaisesta. Massan osalta kauteen mahtuivat voitot Bahrainissa, Espanjassa ja Turkissa. Hieman paremmalla onnella hän olisi pysynyt mukana mestaruustaistelussa loppuun asti.
Mestaruusjuhlat vaihtuivat pettymykseksi
Monet ovat pitkään vähätelleet Massan taitoja kuljettajana, mutta viimeistään kausi 2008 osoitti nämä puheet turhiksi. Massa voitti kauden aikana eniten kilpailuja (6) ja nousi hieman yllättäen Ferrari-tallin ykköskuljettajaksi. Viimeisessä kilpailussa Brasiliassa Massa oli ruutulipulle saavuttuaan kiinni maailmanmestaruudessa. Juhlat Ferrarin pilttuussa muuttuivat kuitenkin pettymykseksi, kun Lewis Hamilton onnistui ohittamaan viimeisessä mutkassa Toyota-kuski Timo Glockin ja nousemaan viidennelle sijalle, joka riitti hänelle mestaruuteen yhden pisteen erolla. Muutamissa kilpailuissa Massalta nähtiin toki edelleen alokasmaisia virheitä, joihin hänellä on ollut tapana sortua varsinkin silloin, kun hän joutuu lähtemään matkaan kärjen takaa.
Massan kausi 2009 muistetaan vakavasta loukkaantumisesta Unkarin GP:n aika-ajoissa. Massalla oli rutkasti epäonnea, kun hän sai maanmiehensä Rubens Barrichellon Brawn-autosta irronneen jousen kypäräänsä 240 kilometrin tuntivauhdissa. Osuman seurauksena Massa menetti tajuntansa ja ajoi ulos. Kypärään osunut jousi aiheutti Massalle murtuman kalloon silmäkulman kohdalle ja kallonpohjaan. Unkarilaisessa sairaalassa tehty hätäleikkaus pelasti todennäköisesti hänen henkensä. Massa joutui jättämään kauden kahdeksan viimeistä kilpailua väliin, mutta hän palasi testiradalla Ferrarin rattiin lokakuussa. Ennen loukkaantumistaan Massa oli Ferrari-kuljettajien keskinäisessä väännössä niukasti niskan päällä, mutta auton vauhti ei riittänyt Saksan GP:n kolmatta sijaa parempiin tuloksiin.
Massa toipui vakavasta onnettomuudesta kauden 2010 avauskisaan, johon brasilialaiskuski sai uudeksi tallitoverikseen kaksinkertaisen maailmanmestarin Fernando Alonson. Massa aloitti kauden hyvin ja johti MM-sarjaa kahden ensimmäisen osakilpailun jälkeen. Kauden edetessä Massa joutui kuitenkin yhä enemmän sivuosan esittäjäksi Ferrari-tallissa. Saksan GP:ssä hän joutui päästämään Alonson ohitseen tallimääräyksellä, josta Ferrari selvisi 100 000 euron sakoilla. Loppukaudesta Massan motivaatio vaikutti ajoittain olevan kadoksissa. Kuljettaja itse selitti vaisuja esityksiään sillä, että Bridgestonen kovat rengasseokset eivät sopineet hänen ajotyylilleen.
Kaudella 2011 Massa ei päässyt piipahtamaan palkintokorokkeella, mutta otsikoissa brasilialainen viihtyi sitäkin enemmän. Siitä pitivät huolen lukuisat kolaroinnit McLarenin Lewis Hamiltonin kanssa. Parivaljakon värikkäin yhteenotto nähtiin Singaporessa, jossa Hamilton törmäsi Massan takarenkaaseen ohitustilanteessa. Kisan jälkeen julkaistusta videomateriaalista kävi ilmi, että Massan kisainsinööri oli käskenyt Ferrari-kuskia pidättelemään ja tuhoamaan Hamiltonin kilpailun. Ferrari vakuutti myöhemmin, ettei Massa aiheuttanut tahallaan kolaria. Kauden loppupisteissä Massa sijoittui vasta kuudenneksi.
Lähtö Ferrarilta
Kausi 2012 käynnistyi Massalta äärimmäisen huonosti. Viidestä ensimmäisestä kisasta Ferrari-tallipaikkansa edestä ajanut Massa oli kerännyt vain kaksi pistettä. Massa kuitenkin petrasi ja päätti kautensa kymmenen osakilpailun pisteputkeen. Hän nappasi Japanin GP:ssä kauden ensimmäisen palkintopallisijansa ajamalla toiseksi - juuri ennen kuin Ferrari päätti seuraavan kauden kuskeistaan. Kauden päätöskisassa brassikuski ajoi kolmanneksi kotiyleisönsä riemuksi. MM-pisteissä Massa jäi kuitenkin seitsemänneksi. Kärkitallien kuskeista vain Lotuksen Romain Grosjean jäi hänen taakseen.
Kausi 2013 ei tuonut Ferrarilla jatkaneelle Massalle suurta menestystä: vuoden parhaaksi sijoituksekseen brassi saalisti Espanjan GP:n kolmannen sijan. 112 pisteen potti toi lopulta MM-taistossa kahdeksannen tilan.
Ferrarin palkattua Kimi Räikkösen Massan paikalle, joutui kokenut brassi hakemaan kaudeksi 2014 töitä muilta talleilta. Kisakuskin paikka löytyikin Williamsilta Valtteri Bottaksen tallikaverina. Kausi 2014 ei ollut kuitenkaan Massan osalta jättimenestys: brassi ajoi nousukuntoisella Williamsillaan kauden lopussa kolmesti palkintopallille, mutta MM-sarjasta heltisi vasta seitsemäs sija. Kaudella 2015 Massa ajoi kaksi palkintopallisjoitusta ja sijoittui MM-sarjassa kuudenneksi.