Synt. 27.6.1985 Wiesbaden, Saksa Pituus: 178 cm Paino: 71 kg
Vuoden 1982 formula ykkösten maailmanmestarin poika Nico Rosberg on vakiinnuttanut asemansa yhtenä F1-maailman kuumimmista kuljettajista. Totta kai isä-Keken maineella on ollut vaikutusta Nicon rakettimaiseen nousuun, mutta nuorukaisen omia taitoja ei voi kukaan kiistää.
Paitsi että Nico on nopea kuljettaja, voi häntä myös kuvailla eräänlaiseksi sponsoreiden unelmaksi: hän on kielitaitoinen, hyväkäytöksinen ja komea nuorukainen, jonka sukunimellä on myyttinen maine. Suomen ja Saksan kansalaisuudet omaava Rosberg ajaa F1:ssä saksalaisella lisenssillä.
Kaudella 2002 Nico ajoi heti ensimmäisellä pikkuformulakaudellaan Saksan BMW ADAC -sarjan mestariksi. Tässä vaiheessa Williamsin F1-tallikin jo heräsi huomaamaan nuorukaisen kyvyt ja markkina-arvon. Joulukuussa 2002 ajettu Williams-testi teki Nico Rosbergista kaikkien aikojen nuorimman F1-autoa testanneen kuljettajan. Tuo testi ylitti kaikki ennakkoarviot: Nico pääsi erittäin nopeasti sinuiksi F1-auton kanssa ja kellotti keltanokkakuljettajalle erinomaisia kierrosaikoja.
Kaudella 2003 Nico ajoi Euro F3 -sarjaa isänsä Team Rosberg -tallissa. Rosberg sijoittui tulokaskaudellaan Euro-sarjassa kahdeksanneksi. Voittoon hän ylsi Le Mansin osakilpailussa. Seuraavana vuonna kolme osakilpailuvoittoa siivittivät Nicon Euro-sarjan loppupisteissä neljänneksi.
Kaudella 2005 Nico voitti GP2-sarjan ART Grand Prix -tallissa. Hän jätti kovan kilpakumppaninsa Heikki Kovalaisen lopulta 15 pisteen päähän. Kauden aikana tilille kertyi viisi osakilpailuvoittoa. Rosberg toimi kauden aikana myös Williamsin F1-tallin virallisena testikuljettajana.
Marraskuussa 2005 varmistui, että Nico Rosberg ajaa kaudella 2006 formula ykkösiä Williamsilla Mark Webberin tallikaverina. Uran alku oli kuin tarua: Rosberg kolaroi Bahrainissa debyyttikisansa ensimmäisessä mutkassa ja joutui käymään varikolla etusiiven vaihdossa. Sen jälkeen hän olikin sitten vauhdikkain mies radalla ja nousi kilpailun nopeimman kierrosajan siivittämänä pistesijalle seitsemänneksi. Uransa toisessa osakilpailussa Malesiassa Rosberg valtasi aika-ajossa kolmosruudun ja ylsi pistesijalle seitsemänneksi viidennessä osakilpailussa Nürburgringilla. Siitä eteenpäin kausi sujui kuitenkin alavireisesti Williams-auton epäluotettavuuden ja Rosbergin omien ajovirheiden takia. Debyyttikauden pistesaldoksi jäi näin 4.
Williamsilta Mercedekselle
Kaudella 2007 Rosberg murtautui lajin ehdottomien huippukuljettajien joukkoon. Seitsemän pistesijaa siivittivät hänet MM-sarjan yhdeksännelle sijalle. Rosbergin nimi oli vahvasti esillä, kun McLaren etsi uutta kuljettajaa, mutta Rosberg päätyi allekirjoittamaan jatkosopimuksen Williamsille vuoden 2009 loppuun asti.
Rosberg nousi ensimmäisen kerran urallaan palkintopallille kauden 2008 avauskilpailussa Australiassa. Melbournen kolmas sija koheni vielä pykälällä Singaporessa. Varsinkin jälkimmäisessä kilpailussa Rosbergia auttoi turva-auton osuminen radalle oikeaan aikaan. Kokonaisuutena kausi oli hänelle pettymys, sillä normaaliolosuhteissa Williams-auton vauhti ei riittänyt kärkikahinoihin. MM-pisteitä Rosberg keräsi yhteensä 17. Lopullinen sijoitus MM-sarjassa oli 13:s.
Kausi 2009 oli Rosbergin Williams-uran paras, vaikka palkintopallisijoituksiin hän ei aivan yltänytkään. Rosberg ajoi pisteille 11 osakilpailussa, parhaina tuloksinaan Saksan ja Unkarin osakilpailujen neljännet sijat. Kauden aikana kerätyt 34,5 pistettä riittivät MM-sarjan seitsemänteen tilaan. Vahvat esitykset poikivat Nicolle paikan Mercedeksen ostamaan hallitsevaan mestaritalliin Brawniin.
Mercedes GP -tallissa Rosbergia odotti melkoinen yllätys kaudella 2010, kun hän sai tallitoverikseen seitsenkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherin. Monet povasivat Nicolle kakkoskuskin kohtaloa, mutta hän osoitti luulot vääriksi ja oli ensimmäisenä kuljettajana Schumia nopeampi samanlaisella kalustolla. Kausi oli silti pettymys, sillä Mercedes-auton vauhti ei riittänyt voittotaisteluun ja Rosbergin saavuttamat kolme kolmatta sijaa jäivät tallin parhaiksi tuloksiksi.
Kauden 2011 tavoitteekseen Rosberg oli asettanut ensimmäisen osakilpailuvoittonsa saavuttamiseen, mutta unelma jäi toteuttamatta, sillä Mercedes ei pystynyt vieläkään vastaamaan kärkitallien vauhtiin lupaavista testeistä huolimatta. Rosbergin parhaiksi sijoituksiksi jäivät Kiinan ja Turkin kisojen viidennet tilat. Hän onnistui kuitenkin päihittämään kokeneen tallikaverinsa Schumacherin toisena perättäisenä kautena - tosin täpärämmin kuin vuotta aiemmin.
Ensimmäinen voitto
Rosbergin unelma toteutui vihdoin kaudella 2012. Kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa Rosberg jäi pettymyksekseen pisteiden ulkopuolelle, mutta Kiinasta tuli jättipotti. Rosberg ajoi suvereenisti paalulle yli puolen sekunnin erolla Lewis Hamiltoniin. Itse kisa sujui saksansuomalaiselta yhtä vakuuttavasti, sillä hän ajoi uransa avausvoittoon yli 20 sekunnin marginaalilla Jenson Buttoniin. Kiinasta alkoi kuuden kisan pisteputki, jonka aikana Rosberg ajoi Monacossa toiseksi.
Rosberg oli Euroopan GP:n jälkeen MM-sarjassa viidentenä, mutta loppukausi meni täysin penkin alle. Kauden 12 viimeisessä kisassa Rosberg ajoi pisteille vain neljä kertaa, mikä tuotti vaivaiset 18 pistettä. Kuudessa viimeisessä osakilpailussa Rosberg ei saanut pisteen pistettä. Hän sijoittui lopulta kuljettajien MM-sarjan yhdeksänneksi 93 pisteellään. Rosberg sentään voitti tallikaverinsa Michael Schumacherin 47 pisteellä.
Kaudeksi 2013 Rosberg sai tallikaverikseen maailmanmestari Lewis Hamiltonin. Rosbergin kausi alkoi mollivoittoisesti, sillä kolmesta ensimmäisestä kisasta saldona oli kaksi keskeytystä. Tahti käätyi kuitenkin Eurooppaan tultaessa, ja Rosberg pääsikin juhlimaan uransa toista ja kolmatta voittoaan Monacossa ja Silverstonessa. Rosberg taisteli Hamiltonin kanssa kauden läpi tasaväkisesti pistesijoja napsien. Kauden lopussa Hamilton jäi 18 pistettä MM-taistossa kuudenneksi sijoittunutta saksalaista edelle. Valmistajien sarjassa Mercedes sijoittui toiseksi.
Mercedes sai moottoriuudistuksen myötä pakettinsa hyvään iskuun kaudella 2014. Rosbergin osalta kausi alkoi parhaalla mahdollisella tavalla: voitto Australian avauskisasta lupaili hyvää kaudelle. Rosberg taisteli tallikaverinaan jatkaneen Hamiltonin kanssa tiukasti mestaruudesta. Rosberg jäi lopulta hopealle 67 pisteen erolla, kun Hamilton kuittasi Abu Dhabin päätöskisan voitosta 50 pistettä ja Rosberg jäi pisteittä.
Kaudella 2016 Hamilton osoittautui jälleen liian kovaksi palaksi Rosbergille. MM-sarjan kakkoseksi ajanut Rosberg jäi tallikaveristaan 59 pistettä. Kauden kohokohtia olivat kolmas perättäinen voitto Monacon GP:ssä sekä kauden lopussa tulleet kuuden paalupaikan ja kolmen osakilpailuvoiton putket.