Synt. 19.1.1980, Frome, Somerset Englanti Pituus: 182 cm Paino: 72 kg Maailmanmestari 2009
Jenson Buttonia ehdittiin pitää jo menetettynä lupauksena. Britti ehti ajaa urallaan 112 voitotonta F1-kilpailua ennen ensimmäistä voittoaan, joka tuli Unkarissa 2006. Maailmanmestaruuden Button voitti kaikkien yllätykseksi vuonna 2009 Brawn-tallin autolla.
Buttonista tuli ilmiö jo tulokaskaudellaan 2000. Hehkutus hänen ympärillään oli jotain ennennäkemätöntä: F1-maailman poptähti, historian nuorin pisteille ajanut kuljettaja. Button aloitti buumin nuorten superlahjakkuuksien nopeasta rekrytoinnista F1-kuljettajiksi. Hän voitti kartingin Euroopan mestaruuden 1997 ja loisti seuraavalla kaudella Formula Fordeissa. Britannian F3-sarjassa hän sijoittui tulokaskaudellaan 1999 kolmanneksi. Tämän jälkeen McLaren antoikin nuorukaiselle hänen ensimmäisen F1-testinsä palkintona Autosport-lehden "Vuoden nuori kuljettaja" -valinnasta. Pian myös Williams kiiruhti tarjoamaan F1-testiä, josta seurasikin kilpakuljettajan sopimus jo seuraavaksi kaudeksi.
Tulokaskaudellaan Button saavutti Williamsin ratissa 12 MM-pistettä. Brasilian GP:n kuudennen sijan myötä hänestä tuli historian nuorin F1-kisassa pisteille ajanut kuljettaja 20 vuoden ja 67 päivän ikäisenä. Kauden jälkeen Williams päätyi kuitenkin vuokraamaan Buttonin Benettonille tehdäkseen tilaa Juan Pablo Montoyalle.
Kaudella 2001 Button saalisti vain kaksi MM-pistettä ja jäi Benetton-tallissa pahasti tallikaverinsa Giancarlo Fisichellan jalkoihin. Aika-ajovertailussa tuli neniin peräti 13-4. Button jatkoi vielä toisen kauden Renaultiksi muuttuneessa tallissa keräten MM-pisteitä 14. Renaultin organisaatiossa Buttonia ei kuitenkaan pidetty tulevana mestarikuljettajana.
Kaudelle 2003 löytyi uusi työpaikka BAR-tallista, jonka päällikkö David Richards lupasi nostaa Buttonin maailmanmestariksi muutaman vuoden sisällä. Button osoitti olevansa vähintäänkin tallikaverinaan toimineen ex-maailmanmestari Jacques Villeneuven tasoinen rattimies. MM-pisteissä Button voitti Villeneuven 17-6.
Kauden 2004 aikana Button ajoi peräti kymmenen palkintopallisijoitusta, jotka siivittivät hänet MM-loppupisteissä kolmanneksi. Etenkin Buttonin nousu Saksan GP:n 13. lähtöruudusta kisan kakkoseksi jäi F1-yleisön mieleen. Saksan GP:n 51. kierroksella Buttonin Fernando Alonsosta suorittama ohitus äänestettiin kauden parhaaksi ohitukseksi.
Button teki kautta 2005 koskien kuljettajansopimukset sekä BAR- että Williams-tallin kanssa. Hän oli saanut taustajoukoiltaan tiedon, että voimassaolevasta BAR-sopimuksesta huolimatta Williams-siirto olisi mahdollinen. Sopimustuomioistuin määräsi kuitenkin Buttonin jatkamaan BAR:lla kaudella 2005. Britin oli sitten määrä siirtyä Williamsille kaudeksi 2006. Kun BAR-tallin tulevaisuudennäkymät alkoivat näyttää Williamsia paremmilta, Button halusikin jatkaa uraansa Hondan omistukseen siirtyneen tallin riveissä. Lopulta Button osti itsensä suurella summalla irti Williams-sopimuksesta ja jatkoi Hondan riveissä.
Kausi 2005 ei kuitenkaan sujunut Buttonin ja BAR-tallin osalta yhtä ruusuisesti, sillä englantilainen saavutti ensimmäiset MM-pisteensä vasta kauden kymmenennessä kilpailussa. Button oli toki noussut palkintopallille jo huhtikuussa ajetussa San Marinon GP:ssä, mutta hänen autonsa todettiin kilpailun jälkeisessä punnituksessa alipainoiseksi. BAR:n suoritukset hylättiin ja talli sai kahden GP:n kilpailukiellon. Button paikkasi heikkoa alkukauttaan ajamalla pisteille kauden kymmenessä viimeisessä kilpailussa. Palkintopallin kolmannelle korokkeelle hän kipusi Saksassa ja Belgiassa.
Avausvoitto ja yllätysmestaruus
Buttonia on joskus arvosteltu liian pehmeäksi kuljettajaksi, mutta vuoden 2006 Unkarin GP:n nousu 14. lähtöruudusta voittoon lopetti nämä puheet. Raivatessaan tietä kärkeen Button ohitti muun muassa Michael Schumacherin. MM-sarjan loppupisteissä hän oli kuudes.
Yhden hyvän kauden jälkeen Buttonilla oli edessään karu pudotus, kun Hondan auton suorituskyky ei riittänyt kuin jäännöspisteille. Buttonin saalis jäi 2007 kuuteen pisteeseen. Kausi 2008 sujui jopa huonommin, sillä Button ylsi vain kerran pisteille oltuaan kuudes Espanjan osakilpailussa. Buttonin F1-ura näytti joutuvan tauolle, kun Honda vetäytyi sarjasta kauden 2008 jälkeen. Sen raunioille syntyi uusi Brawn GP -talli, jossa Button jatkoi.
Brawn-autojen huikea vauhti herätti huomiota heti talvitesteissä ja ennakko-odotukset lunastettiin Australian avauskisassa, jossa Button ajoi Ross Brawnin johtamalle tiimille voiton heti tallin historian ensimmäisessä osakilpailussa. Auton merkittävin tekninen innovaatio oli niin sanottu tupladiffuusori, jonka todettiin sääntöjen mukaiseksi Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomustuomioistuimessa. Button otti kauden 2009 seitsemästä ensimmäisestä osakilpailusta peräti kuusi voittoa. Englantilainen hankki näin niin vankan MM-pistejohdon, ettei kukaan pystynyt enää uhkaamaan hänen mestaruuttaan, vaikka loppukausi sujuikin vaisummissa merkeissä.
Yllättäen McLarenille
Mestaruuskauden jälkeen Button siirtyi hieman yllättäen McLaren-talliin ja vei numeron 1 mukanaan. Monet pitivät siirtoa huippunopean Lewis Hamiltonin tallitoveriksi urheilullisena itsemurhana. Button kuitenkin näpäytti arvostelijoitaan ajamalla kaksi GP-voittoa kauden 2010 neljästä ensimmäisestä osakilpailusta. Sekä Australiassa että Kiinassa englantilaiskuski osasi tehdä oikeat rengasvalinnat vaihtelevissa sääolosuhteissa. Tasaiset kisasuoritukset pitivät Buttonin mukana mestaruustaistossa toiseksi viimeiseen kilpailuun asti, vaikka hänellä oli aika-ajoissa vaikeuksia yltää Hamiltonin vauhtiin.
Kaudella 2011 Button ei jäänyt enää statistin rooliin McLarenilla. Osakilpailuvoitot Kanadassa, Unkarissa ja Japanissa sekä yhdeksän muuta palkintopallisijaa takasivat brittikuskille toisen sijan MM-sarjassa. Button otti ikimuistoisen voiton sateen sekoittamassa Kanadan GP:ssä. Kisan aikana Button kolaroi tallikaverinsa Hamiltonin ja Ferrarin Fernanso Alonson kanssa, teki viisi varsinaista varikkokäyntiä ja kärsi yhden varikon läpiajorangaistuksen. Ykkössija ratkesi vasta viimeisellä kierroksella, kun MM-sarjaa ylivoimaisesti johtanut Red Bullin Sebastian Vettel sortui ajovirheeseen kärkipaikalta. Button oli kilpailussa pahimmillaan viimeisenä, mutta 27 ohitusta siivittivät hänet ykköseksi.
Seuraavalla kaudella Button haastoi tosissaan tallikaverinsa Hamiltonin MM-sarjassa. Button sijoittui lopulta viidenneksi vain kahden pisteen päähän Hamiltonista. Hän voitti kauden aikana kolme kisaa, mukaan lukien kauden ensimmäisen ja viimeisen GP:n.
Kaudeksi 2013 Button sai tallikaverikseen meksikolaisen Sergio Perezin. Kausi ei kuitenkaan tuonut britille merkittävää menestystä, sillä tuloksena oli 9. sija MM-taistossa ja kauden parhaaksi sijoitukseksi tuli Brasilian kauden päätöksen neljäs sija.
2014 oli Buttonin osalta jatkoa edellisvuodelle. Britti avasi kauden Australiassa pirteästi kolmannella sijalla. Se jäikin Buttonin kauden ainoaksi palkintosijaksi. MM-pisteissä hän oli lopulta kahdeksas.
Kausi 2015 oli McLaren-Hondalle vaikea. Button ajoi pisteille neljässä kisassa ja sijoittui MM-sarjassa 16:nneksi 16 pisteellään. Buttonin ennakoitiin pitkään lopettavan uransa, mutta Japanin GP:n jälkeen Ron Dennis vahvisti britin jatkavan tallissa myös kaudella 2016.