Formula ykkösten uusi omistajataho Liberty Media on saanut suunnitelmilleen kritiikkiä odotetulta suunnalta: ensimmäisenä yhtiön ajatukset kulukaton rakentamisesta lyttää Ferrarin puheenjohtaja Sergio Marchionne.
Liberty Media haluaa keskittää näkymättömiin teknologisiin hankkeisiin uppoavat rahat show'n parantamiseen. Sarjasta on tullut autoyhtiöiden temmellyskenttä, jossa yksityistiimit jäävät sivusta katsojan rooliin. Kulukaton olisi näin tarkoitus tasoittaa kilpailua.
Ferrari on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan F1:sten kulujen karsimisen voimakkain vastustaja. Vuonna 2011 Ferrari ja Red Bull hajottivat talliyhdistys FOTA:n juuri kulukuurin vastustamisen takia. Ferrari myös torppasi veto-oikeudellaan aiemman suunnitelman moottorien hintakaton määrittelemisestä.
Marchionne myöntää, että sarjan on mietittävä kulujen pienentämistä, mutta kulukatto ei ole hänen mielestään oikea tapa.
– Sellaiset väliintulot kuin asiakasmoottorien hintojen määritteleminen tai tuulitunnelituntien rajoittaminen ovat olleet täysin hyödyttömiä, Marchionne lyttää Motorsport.comille.
Marchionnen mukaan esimerkiksi Renault'n ja Mercedeksen kaltaiset jättiyhtiöt voivat hajauttaa kulujaan laajemmalle, mikä tekee rahankäytön seuraamisesta vaikeampaa.
– Ongelma on siinä, että rajoitusten kautta päädymme työskentelemään erittäin rajatuille alueille, joissa auton kilpailukykyä voidaan parantaa, Marchionne sanoo.
Marchionne kuitenkin tunnustaa, että Ferrari on ollut viime vuosikymmeninä selvästi leväperäisin rahan tuhlaaja formula ykkösissä. Jokaisen rajoitusyrityksen myötä tuhlaajat ovat aina keksineet uusia väyliä.
– Tämä on tuttu ongelma kaikille, jotka yrittävät hakea autonkehityksen rajoja: jos jokin väylä jää auki, kulutus kohdistuu sinne.
– Jos mietin neljää viittä viimeistä vuotta, emme ole säästäneet euroakaan. Olemme yksinkertaisesti suunnanneet kulutuksen muihin osa-alueisiin. Periaate (kulukatosta) on erittäin jalo, mutta vaikutus ei ikinä anna toivottuja tuloksia, Marchionne sanoo.