Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun

Kaudella 2021 käyttöön astuvat F1-säännöt on lyöty lukkoon Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvostossa. Samalla autoista saatiin myös ensimmäisiä havainnekuvia.

Päällimmäisenä autoissa silmään pistävät 18 tuuman vanteet, jotka saavat matalamman profiilin renkaat näyttämään selvästi aggressiivisemmilta.

Samalla takasiivet kasvavat kokoa, etusiivet yksinkertaistuvat ja auton runko muuttuu yhä virtaviivaisemmaksi. Myös pyörien sisäpuolen ilmanohjaimia karsitaan ja jousituksia yksinkertaistetaan sääntömuutoksin.

Aerodynaamisilla ratkaisulla haetaan nykyistä parempaa kilpailua kuljettajien välillä. Edellä ajavaa autoa on helpompi seurata, jolloin ohituksia ja rengas rengasta vastaan -taistelua pitäisi saada enemmän. Downforcesta eli aerodynaamisesta pidosta katoaa nykyisellään 40 prosenttia toista autoa seuratessa, mutta jatkossa lukeman pitäisi järjestävän tahon mukaan olla vain 5–10 prosenttia.

Myös kauden aikana tehtäviä aeropäivityksiä rajoitetaan jatkossa. Autoihin on tulossa lisäksi joitain standardoituja osia, ja myös yksittäisten osien, kuten käytettyjen jarrupalojen lukumäärää aletaan säännöstellä.

Samalla autojen aiempaa kookkaampiin vanteisiin sekä kylkiin tulee LED-paneelit, jotka tarjoavat katsojille lisätietoa kisan etenemisestä.

Kulukatto tulee, torstaipressit historiaan

Kahden vuoden kuluttua kisaviikonloput alkavat vasta perjantaina, sillä nykyiset torstain lehdistövelvollisuudet siirretään samalle päivälle ensimmäisten ja toisten vapaiden harjoitusten kanssa.

Viikonlopun käytettävät osat on kuitenkin lyötävä lukkoon jo ennen perjantain harjoituksia eikä vasta lauantaina, kuten tähän asti. Tiimit saavat testata perjantain treeneissä esimerkiksi erilaisia etusiipiä tulevaisuuden varalle, mutta auton on oltava viikonlopun päätapahtumissa samanlainen kuin se oli perjantain harjoituksia edeltävässä tarkastuksessa.

Säädöt on puolestaan lyötävä lukkoon jo perjantain harjoitusten perusteella, joten lauantaista eteenpäin aerodynaamisiin osiin ja runkoon ei saa enää tehdä muutoksia.

Samalla F1 ilmoitti tiimien siirtyvän vuonna 2021 budjettikaton alle, joka rajoittaa jokaisen tallin vuosittaisen kulutuksen 175 miljoonaan dollariin (noin 157 miljoonaan euroon). Tämä rajoitus koskee kuitenkin vain kaikkea ratatoimintoihin liittyvää kulutusta. Näin ollen markkinointikulut, kuskien palkat ja kolmen eniten tienaavan tiimihenkilön palkat jätetään rajoituksen ulkopuolelle.

Kallis tuulitunnelitestaus vähenee ja panostusta tietokonemallinnokseen lisätään.

Juttua korjattu klo 22.29: Tarkennettu sääntöä viikonlopun käytettävien osien lukkoon lyömisestä. Auto on oltava jo perjantain harjoituksia ennen siinä kunnossa, jollainen se on aika-ajossa ja kisassa.

Lue myös:

    Uusimmat