Christian Horner pelkää, että mikäli Mercedeksen autosta paljastunutta DAS-järjestelmää ei linjata sääntöjen vastaiseksi, hänen ja muiden tallien kulut paisuvat entisestään.
Vielä viime viikolla Red Bull -pomo sanoi uskovansa, että Mercedeksen järjestelmä on sääntöjen mukainen. Hänen mielestään sarjan ykköstalli ei tuhlaisi resurssejaan johonkin sellaiseen, minkä käyttäminen ei ole sallittua tai mahdollista.
Viikko järjestelmän paljastumisen jälkeen, toisen testiviikon toisena ajopäivänä, Hornerin kommentit muistuttivat jo enemmän Red Bull -neuvonantaja Helmut Markon näkemyksiä.
– Meidän mielestämme DASin käyttäminen vastaa sitä, että auton säätöjä muutetaan kesken ajamisen. Tämän lisäksi aurauskulman muuttamisella on vaikutuksia aerodynamiikkaan. FIAn tulee harkita todella tarkasti, haluaako se todella tällaisen järjestelmän. Mikäli kaikkien tallien täytyy kopioida se, se käy kalliiksi, Horner sanoi Auto Motor und Sportille.
Lopullinen selvyys DASin laillisuudesta saadaan kauden avausosakilpailussa, kun autot katsastetaan tai mikäli jokin talli tekee järjestelmästä protestin.
FIA on jo ilmoittanut, että DASin käyttäminen on sääntöjen vastaista kaudesta 2021 eteenpäin. Mikäli muut tallit lähtevät kopioimaan järjestelmää kautta 2020 varten, tallipäälliköiden yleinen arvio on, että sellainen voitaisiin saada valmiiksi aikaisintaan kauden puoliväliin mennessä.
LUE MYÖS: Tiffany-rakas kannustaa Valtteri Bottasta F1-testeissä – katso kuvat kulisseista
DASin rakentaminen aiheuttaisi Hornerin mainitsemien lisäkulujen lisäksi talleille muutakin päänvaivaa: kaikki DAS-työhön uhratut resurssit ovat poissa ensi vuoden auton kehitystyöstä.
Ja jokainen tallien käyttämä lisäeurokin olisi tässä tilanteessa merkittävä. Esimerkiksi Horner on sanonut, että vuosi 2020 on hänen johtamalleen tallille historian kallein: kun tallit joutuvat operoimaan ensi vuodesta lähtien ennalta määrätyn kulukaton puitteissa, ainakin kärkitallit kuluttavat tänä vuonna kaiken mahdollisen saadakseen uudelle F1-aikakaudelle mahdollisimman suuren etumatkan pienempiin kilpailijoihinsa nähden.