Kiista formula ykkösten jousitusratkaisuista ei johda muiden tallien protestiin kauden avaavassa Australian GP:ssä, koska huomautuksen saaneet tallit ovat suostuneet muuttamaan systeemejään, kertoo FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting.
Helmikuussa Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti yllättäen, että jatkossa jousituksen käyttäminen auton aerodynamiikan parantamiseen on kiellettyä. Myöhemmin kävi ilmi, että asia oli lähtenyt liikkeelle Ferrarin tekemästä selvennyspyynnöstä.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 02.55 ja klo 06.55
Lauantai: Harjoitukset klo 04.55, aika-ajo klo 07.55
Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 06.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Ferrari halusi tietää, miten auton jousitukseen kertyvää energiaa saa hyödyntää auton ajoasennon säätelyssä. Esimerkiksi Red Bullin tiedettiin nostavan auton keulaa pystyyn suorille tultaessa jousituksesta hiljalleen vapautuvan energian avulla.
Motorsport.comin tietojen mukaan sekä Mercedes että Red Bull ovat luopuneet kyseisistä järjestelmistä, mutta esimerkiksi Mercedes ei tiettävästi käyttänyt sitä viime kaudellakaan kaikissa kisoissa.
Whiting kertoo sivustolle, että FIA:n tarkastajat tekivät monimutkaisten jousitusjärjestelmien kanssa tarkkaa työtä Barcelonan talvitesteissä. Australiassa kaikkien tiimien jousitusten on todettu olevan nykysääntöjen mukaisia.
– Tähän asti kaikki on hyvin. Emme odota mitään ongelmia, Whiting kertoi tilanteesta teknisten tarkistusten jälkeen.
Lisäksi Whiting vahvistaa, että FIA tarkkailee Red Bullin tiedustelemaa asiaa, jossa kysyttiin öljyn sekoittamisesta polttoaineen joukkoon suorituskyvyn parantamiseksi. Mercedeksen on epäilty käyttävän kikkaa aika-ajoissa, mutta FIA ilmoitti tämän olevan ehdottomasti kiellettyä.