"Ferrarikin on viimein heräämässä" – Red Bull -pomo tolkuttanut pitkään Mersun moottorin salaisuutta

7.08746489
xpbimages.com
Julkaistu 26.03.2018 12:05
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Epätoivoisesti paluuta formula ykkösten kärkitaisteluun hakevan Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko vaatii sarjaa sääteleviltä tahoilta toimia Mercedeksen ylivertaisen moottoriedun tasoittamiseksi.

MAINOS

F1-kausi vain C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Mercedes avasi kauden 2018 Lewis Hamiltonin yli 0,6 sekunnin aika-ajovoitolla Ferrarin Kimi Räikköseen ja Sebastian Vetteliin. Red Bull ylsi nelosruutuun ja on Renault-voimayksiköllään yhä liikaa perässä moottoritehojen puolella.

Helmut Marko kertoo F1i.comin mukaan yrittäneensä jo pitkään saada myös Ferraria ymmärtämään, että Mercedes pystyy koko ajan ottamaan moottoristaan lisää tehoa irti sitä mukaa, kun kilpailijat pääsevät kymmenyksiä lähemmäs heitä.

– Mercedes leikkii kaikkien kanssa. He voivat päättää moottoriasetuksistaan, kuinka kaukana edellä he ovat. Nyt he ilmeisesti menivät vikaan ja olivat liikaa edellä, Marko naljailee.

– Minä sanoin Ferrarille, että Mercedes on viisi kymmenystä edellä ja he sanoivat, että eikä ole. Kaikki ovat kuitenkin olleet unessa.

– Tuolla moottorilla kukaan ei voi lyödä Mercedestä. He ovat eri maailmasta, Marko jatkaa.

Red Bull on ajanut formula ykkösiin tarkempia moottorimääräyksiä jo ennen vuoden 2021 siirtymää uuden aikakauden voimayksiköihin. Tiimi on hankalassa välissä, koska ei itse ole tehdastiimin asemassa, vaan saa Renault'lta samat moottorit, joita käyttävät myös ranskalaisvalmistajan oma tiimi sekä uutena myös McLaren. Marko puhuu moottorien yhdenmukaistamisesta Mercedeksen, Ferrarin, Renault'n ja Hondan välillä.

– Jopa Ferrari on herännyt. He ovat alkaneet tajuta, etteivät koskaan saavuta Mercedestä näillä moottoreilla, Marko väittää.

– Me tarvitsemme moottorien yhdenmukaistamisen, joka luvattiin alun perinkin. Nämä moottorit ovat kuitenkin enemmän kuin sen kolme prosenttia tehokkaampia. FIA:n on siis toimittava nyt.

Sunnuntain Australian kisassa Ferrari pysyi kuitenkin hyvin Mercedeksen vauhdissa Albert Parkin katuradalla. Sebastian Vettel nousi taktisen onnistumisen ansiosta kärkeen tehtyään varikkopysähdyksen Hamiltonin jouduttua turva-auton taakse.

Tuoreimmat aiheesta

F1