Ferrarilla taas uskomatonta sähläystä kuskien välillä: “Varmasti paine alkaa kasvaa ja tuolit heilua”

7.10303868
Charles Leclerc ja Sebastian Vettel vaihtelivat paikkoja Espanjan F1-kisassa.xpbimages.com
Julkaistu 12.05.2019 19:04
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ferrarin yritykset vaihtaa kuskiensa paikkoja radalla osoittautuivat kerta toisensa jälkeen epäonnistuneiksi Espanjan F1-kisassa, jossa punaiset putosivat jo ratkaisevan tuntuvasti Mercedeksen taakse. Maranellossa on edessä kipakka keskustelu tiimin tilanteesta.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen kohtalo sinetöitiin startissa – Kimi Räikkösen pisteputki tylysti poikki Espanjassa

Sebastian Vettel oli neljäs ja Charles Leclerc viides Barcelonan kisassa, kun Red Bullin Max Verstappen kiitti Ferrarin hölmöilyistä ja otti kolmannen sijan Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen takana.

Vettel putosi lähdössä Verstappenin taakse neljänneksi ja joutui pian päästämään Leclercin edelleen tuhottuaan renkaansa starttikahakassa. Kun tämä ei auttanut, seuraavaksi osat vaihdettiin pysähdysteen jälkeen toisinpäin.

Tälläkin kertaa Ferrarin odottelu ja empiminen maksoivat paljon, ja Verstappen pääsi karkuun. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen suomi italialaisten tekemisiä kisan jälkeen.

– Tuo Ferrarin toiminta ihmetyttää edelleen, koska kahteen otteeseen sen hetkistä nopeampaa kuljettajaa hidastettiin radalla.

– Tuntuu, että Ferrarille taktiikan päätöksenteko ja marssijärjestys eivät oikein nyt kyllä suju. Ei ole missään tämän vuoden kisassa ollut sellaista dynamiikkaa siinä hommassa kuin pitäisi olla, Oikarinen moitti.

Tuolit alkavat heilua

Ferrarilla tapahtui talven aikana isoja muutoksia miehistössä, kun Maurizio Arrivabene vaihtui tallipäällikkönä Mattia Binottoon. Leclerc puolestaan otti Kimi Räikköseltä kuskin paikan. Binotto nosti ennen kauden alkua Vettelin joukkueen ykköskuskiksi, mikä on poikinut monenlaisia ongelmia tiimin sisäiseen päätöksentekoon Leclercin haastaessa mestaria radalla.

Toinen ongelma on Ferrarin kokema murskatappio kehityskilpailussa Mercedestä vastaan. Ero valmistajien MM-sarjassa venyi jo 96 pisteeseen Mersun ajettua viidennen kerran kaksoisvoittoon.

– Ihan varmasti se paine alkaa nyt kasvaa, toteaa Oikarinen.

– Jos tänne tuodaan moottoripäivitystä ja aerodynamiikkapäivitystä, ja Mersu ajaa näin selkeästi karkuun, niin kyllä varmasti paine alkaa kasvaa Maranellossa ja tuolit heilua jälleen kerran, hän uskoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1