F1:ssä tapahtui hätkähdyttävä käänne – maailmanmestari esitteli kiehtovan teorian: "Täytyy johtua siitä"

2:37img
F1-kausi kääntyy loppusuoralle – Max Verstappen ja Red Bull tiukoilla mestaruustaistoissa
Julkaistu 20.09.2024 19:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Formula ykkösten MM-sarjaa on ajamatta seitsemän osakilpailua. Sarjassa tapahtui viime viikonloppuna Bakussa vallanvaihdos, kun valmistajien MM-sarjan kärkipaikkaa yhtäjaksoisesti yli kahden vuoden ja kaikkiaan 55 GP:n ajan nimissään pitänyt Red Bull menetti ykkössijan. Sarjaa johtaa nyt McLaren, joka nähtiin piikkipaikalla edellisen kerran kauden 2014 avausosakilpailun jälkeen.

LUE MYÖS: Max Verstappen kiroili – erikoinen rangaistus

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta kovaa puhetta

Viime vuonna 21 osakilpailua 22:sta voittanut Red Bull aloitti tämänkin kauden vahvasti. Max Verstappen nappasi paalupaikan seitsemässä ensimmäisessä osakilpailussa ja voitti näistä kisoista viisi. Kesäkuussa Verstappen oli vielä ykkönen kauden yhdeksännessä ja kymmenennessä osakilpailussa Kanadassa ja Espanjassa.

Kymmenen ajetun osakilpailun jälkeen Red Bullin ero toisena olleeseen Ferrariin oli juhannuksena Espanjassa 60 ja kolmantena olleeseen McLareniin 93 pistettä.

Tämän jälkeen ajetuista seitsemästä osakilpailusta Red Bullin tilastoihin on kirjattu vain yksi paalupaikka eikä ainuttakaan voittoa. Voitoton putki on tallin pisin neljään vuoteen.

Red Bull on Singaporen GP:hen lähdettäessä valmistajien MM-sarjassa 20 pisteen takamatkalla McLareniin, ja monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, ettei 31 pisteen etumatka Ferrariin välttämättä kestä kauaa.

FIA tyrmäsi Red Bull -epäilykset

Red Bullin sukellusta on yritetty selittää sääntöihin tehdyllä tarkennuksella, jonka FIA vei virallisesti sääntökirjaan asti heinäkuun lopussa. Muutoksella tilkittiin jarruja koskenut porsaanreikä, jota Red Bullin epäiltiin alkukauden aikana hyödyntäneen.

Epäilys oli, että Red Bullin auton vasenta ja oikeaa takapyörää oli mahdollista jarruttaa keskenään erilaisilla voimakkuuksilla, millä olisi voitu minimoida auton aliohjaamista. McLaren käytti vastaavaa systeemiä vuosina 1997–98 ennen kuin se kiellettiin.

Vaikka ajankohta asian esiin nousemisen ja Red Bullin vauhdin katoamisen välillä menee jotakuinkin yksi yhteen, FIA on kiistänyt, että heinäkuinen sääntötarkennus olisi tehty siksi, että joku talli olisi käyttänyt sääntöjen vastaista järjestelmää.

McLaren sääntöuudistuksen hyötyjänä

Muitakin selityksiä toki löytyy.

Menossa on ensinnäkin kolmas kausi nykyisillä autoilla, ja moottoriurheilun vanha viisaus on, että mitä pidempään säännöt pysyvät muuttumattomina, sitä tasaisempaa kilpailusta tulee.

Vuodesta 2021 alkaen on lisäksi ollut käytössä kulukatto ja auton aerodynamiikan kehittämiseen on saanut käyttää aikaa sitä vähemmän, mitä paremmin talli on menestynyt.

Vuoden 1996 maailmanmestari Damon Hill nosti tämän viimeksi mainitun asian esiin elokuussa F1 Nation -podcastissa.

– Red Bullin ja Max Verstappenin taantuminen on ollut melko dramaattinen. En tiedä, onko kyse kulukatosta tai kaikesta muusta, mitä sarjaan on tuotu, esimerkiksi paremmin menestyvien tallien rajoittaminen, mutta sen täytyy johtua osittain siitä, Hill sanoi Planet F1 -sivuston mukaan.

Aerodynamiikan testausrajoitukset määritetään talleille kahdesti vuodessa. Tammikuusta kesäkuuhun mennään edellisen kauden loppupisteiden mukaan, heinäkuusta joulukuuhun sen mukaan, mikä valmistajien MM-sarjan tilanne on 30.6.

Tänä vuonna Red Bull sai tammikuusta kesäkuuhun tehdä tuulitunnelityötä ja tietokoneavusteista virtauslaskentaa taas kerran kaikkein vähiten, McLaren neljänneksi vähiten. Loppukauden aikana Red Bullin testauskiintiö on edelleen koko joukon pienin, McLarenin kolmanneksi pienin.

McLarenin tapauksessa huomattavaa on, että tallilla on tätä nykyä käytössään sarjan modernein tuulitunneli. Vuonna 2019 aloitettuun, kymmeniä miljoonia euroja maksaneeseen projektiin sisältyi myös simulaattorin uudistaminen, ja projekti valmistui viime vuoden lopussa.

Uusi tuulitunneli on ollut käytössä Wokingin-tehtaalla lokakuusta lähtien, ja viimeksi kuluneiden kymmenen kuukauden aikana McLaren on siis saanut käyttää sitä huomattavasti enemmän kuin Red Bull omaa, huomattavasti vanhempaa tuulitunneliaan.

Tuulitunnelin ajokertoja McLaren on saanut tällä ajanjaksolla 24 prosenttia enemmän kuin Red Bull (1392–1120). Yksi ajokerta tarkoittaa sitä, kun ilmavirran nopeus tuulitunnelissa on yhtäjaksoisesti yli viisi metriä sekunnissa.

Kovemmalla virtauksella (yli 15 metriä sekunnissa) McLaren on saanut käyttää tuulitunneliaan 23 prosenttia Red Bullia enemmän (344–280), ja käyttötunneissa ylipäätään suhteellinen ero on ollut samaa luokkaa (1720–1400).

Korrelaatio kateissa

Red Bull on tuonut autoonsa kauden mittaan McLarenia enemmän päivityksiä, mutta McLarenin tapauksessa laatu on korvannut määrän ja päivitykset ovat olleet poikkeuksetta onnistuneita. Red Bullin osalta ei voi sanoa samaa.

Viime viikonloppuna Bakussa Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sanoi saksalaiselle Skylle, etteivät heidän tuulitunnelista ja radalta saamansa mittaustulokset tällä hetkellä korreloi keskenään. 

– Kun tämän korrelaation menettää, kyse on juuri siitä, mistä Max valittaa. Näemme datasta, että niin on käynyt, ja nyt kysymys kuuluu, miten saamme sen korrelaation takaisin, Horner sanoi GP Fansin mukaan.

 – Joskus täytyy ottaa kaksi askelta taaksepäin päästäkseen kolme eteenpäin. Kaikki tallissa ovat tällä hetkellä todella keskittyneitä löytääkseen toivottavasti selkeän tien eteenpäin. Ongelmamme on, että auton toimintaikkuna on todella pieni.

Senkään merkitystä tuskin voi väheksyä, että Red Bull menetti keväällä lajin arvostetuimman aerodynamiikkataiturin, tallia 20 vuotta palvelleen Adrian Neweyn. Insinööriguru aloittaa ensi maaliskuussa Aston Martinilla, ja hänen tallivalintaansa uskotaan vaikuttaneen merkittävästikin se, että Aston Martinin voimakkaasti uudistetulla tehtaalla avataan ensi talvena uusi tuulitunneli. Siellä Newey pääsee vaikuttamaan Aston Martinin uuteen, vuonna 2026 käyttöön otettavaan autoon.

Pérez pulassa

Red Bullin ongelmista puhuttaessa huomattavaa on, että Verstappen johtaa yhä kuljettajien MM-sarjaa tuntuvalla 59 pisteen marginaalilla McLarenin Lando Norrisiin.

Piste-ero on kaventunut Red Bullin voitottoman jakson aikana seitsemässä kilpailussa vain kymmenellä pisteellä. Oscar Piastri on toki kerännyt näissä kisoissa peräti 31 pistettä enemmän kuin tallikaverinsa Norris ja 41 pistettä enemmän kuin Verstappen.

Red Bullin toinen kuljettaja Sergio Pérez onkin ollut jo pahemmin pihalla: meksikolaisen saldo seitsemästä viime kisasta on 32 pistettä. Neljästä kärkitallista toiseksi vähiten pisteitä on vastaavanlla ajanjaksolla koonnut Mercedeksen George Russell, jonka pistepussi on lihonut seitsemässä viime kisassa sentään 62 pisteellä.

Pérezillä on vuoteen 2026 ulottuva sopimus Red Bullin kanssa.

Tuoreimmat aiheesta

F1