F1-talli Renault on paljastanut suunnitelleensa Halo-turvakaareen kiinnitettävät sivupeilit, mutta luopunut ajatuksesta kuultuaan Ferrarin vastaavan ratkaisun kieltämisestä.
Jutun videolla Ferrarin peilien muutos Barcelonan viikonlopusta Monacoon.
MAINOS
Kanadan F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 16.55 ja 20.55
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Kanadan GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Ferrari kiinnitti ensimmäisenä tallina peilit kaareen, kun Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti hyväksyvänsä ne. Tallin Espanjan GP:seen tuomat peilit kuitenkin kiellettiin niiden yläpuolelle sijoitettujen ilmanohjainten takia.
Ferrari toi Monacoon uudet peilit ilman siipiä. Renault oli tällä välin alkanut suunnitella uutta versiota peileistään, joista se oli tuonut Barcelonaan 3D-printatut kappaleet.
– Meillä oli nopea prototyyppi siitä, mutta se ei olisi mennyt läpi teknisessä delegaatiossa, joten tarkastelemme toista tapaa kiinnittää peilit Haloon, kertoo Renault'n tekninen johtaja Nick Chester Motorsport.comille
Renault'n suunnitelmassa turvakaaresta olisi lähtenyt pitkät siivekkeet, joiden päähän peilit olisi kiinnitetty alapuolelle. Tiimi rakensi kappaleen lähinnä tarkistaakseen, pystyvätkö kuskit näkemään niillä hyvin taakseen.
FIA kuitenkin linjasi, ettei turvakaareen saa kiinnittää mitään ulkonevia ilmanohjaimia. Tämä on Chesterin mielestä hiukan ongelmallinen ohjeistus.
– Se on aina hiukan hankalaa, koska joka kerta kun laitat jotain runkoon kiinni, löydät sille aina jotain muutakin käyttöä.