F1-sarjassa on olemassa tarkat säännöt siitä, mitä osia tiimi saa ostaa toisen suunnittelemana ja mitä sen täytyy itse autoonsa valmistaa. Tästä huolimatta Fernando Alonso syytti Haas-tallia Ferrarin viime vuoden auton kopioinnista.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 04.55 ja 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 05.55, aika-ajo klo 08.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
C Moren asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Toni Vilander kävivät viikonlopun lähetyksissä läpi Haasin kopiokohua, joka juontaa itse asiassa juurensa yli kahden vuoden taakse. Tuolloin Mercedes esitti Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle huolensa siitä, että Ferrari kiertää sääntöjä testaamalla omia osiaan Haasin autossa.
Tuolloin Haas käytti Ferrarin omaa tuulitunnelia, joihin upotettua aikaa on kulusyistä rajoitettu formula ykkösissä. Pari vuotta myöhemmin amerikkalainen Haas on tullut kolmanteen kauteensa ryminällä ja taistellut kärkiviisikon sijoista molemmissa alkukauden kisoissa.
LUE MYÖS: Haas-pomo vastaa Alonson kritiikkiin Ferrari-kopiosta – "He eivät tiedä paljoakaan"
Pahoissa ongelmissa olleen McLarenin kuljettaja Fernando Alonso piti Haasin uutta autoa kopiona Ferrarin viime vuoden ajokista. Oikarinen lyttää teorian, koska Haas on hänen mukaansa toiminut täysin sääntökirjan mukaan.
– Säännöt ovat muuttuneet muutaman viime vuoden aikana. Siellä on ihan selvä luettelo niistä osista, jotka tiimin tarvitsee itse tuottaa ja siihen kuuluvat pääasiassa aerodynamiikan osat. Esimerkiksi pyörän ripustukset, vaihteiston ja tietysti koko moottoriyksikön ne saavat ostaa toiselta tiimiltä, Oikarinen taustoittaa.
Oikarinen ottaa toiseksi esimerkiksi Toro Rosson, joka on pystynyt koko historiansa ajan hyödyntämään emotallinsa Red Bullin osaamista auton kehitystyössä. McLarenilla tällaista yhteistyötä ei ole, vaan sen pitäisi pystyä haastamaan muut ison budjetin toimijat tällä alalla.
McLarenin oma auton suunnittelu joutui viikonloppuna huonoon valoon, kun Toro Rosson Pierre Gasly ajoi Bahrainissa huimasti neljänneksi Hondan moottorilla, johon McLaren kohdisti edellisen kolmen vuoden aikana kaikki syytökset omasta heikosta menestyksestään.
Alla olevassa videossa Oikarinen osoittaa grafiikasta, kuinka F1-autojen suoranopeudet osoittavat, etteivät McLarenin syytökset moottorin suorituskyvystä näytä pitävän paikkaansa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.